Hukuman sebat bagi peminum arak

 

Deretan whiskies

Deretan whiskies

Minggu lepas, boleh dikatakan seluruh masyarakat majmuk di Malaysia terkejut setelah beberapa buah akhbar-akhbar tempatan menyiarkan satu laporan dari Kuantan Pahang mengenai seorang wanita telah dijatuhi hukuman sebat dan denda sebanyak RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah selepas wanita itu mengaku bersalah minum arak di sebuah hotel di Pahang tahun lalu.

Hukuman itu dijatuhi mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (Pindaan) 1987). Hingga kini saya masih lagi belum menerima sebarang berita tentang cara serta kaedah perlaksanaan sebat yang bakal dijatuhkan itu.  Dari sudut syariat Islam. Jika hukuman sebat yang bakal dilaksanakan itu sama seperti mana hukuman sebat yang dijalankan di semua penjara di seluruh Malaysia, maka cara perlaksanaan hukuman itu tetap bercanggah dengan syariah Islam. Sudah tentu ia adalah satu kaedah perlaksanaan hukuman yang zalim. 

Dalam syariah Islam, konsep perlaksanaan hukuman sebat bagi penzina yang belum berkahwin dan juga peminum arak adalah sama; iaitu untuk mendidik jiwa mereka agar tidak kembali mengulangi perangai buruk itu dan bukannya untuk mendera yang boleh menyiksa dan juga membunuh si pesalah. Beza antara hukuman zina bagi yang belum berkahwin dengan peminum arak hanyalah dari segi bilangan sebatan sahaja.  Penzina berkenaan tetap dikenakan sebanyak 100 sebatan mengikut apa yang telah ditetapkan oleh al-Quran. Manakala bagi peminum arak pula, hukumannya adalah mengikut perundangan yang ditetapkan oleh sesebuah kerajaan Islam. Dengan kata lain, al-Quran dan juga hadis Rasulullah tidak menetapkan kadar had pembalasan tersebut. Adakala Rasulullah menyebat si peminum dengan semaksimum sebatan iaitu sebanyak 40 sebatan dan adakalanya dengan sebatan yang sedikit[1].  Manakala Umar al-Khattab pula menetapkan sebanyak 80 sebatan. Bagi Mazhab Hanafi dan Maliki; pembalasan hadnya adalah 80 sebatan dan mazhab Syafie pula sebanyak 40 sebatan.

Seterusnya, beberapa perkara perlu diberi perhatian berkaitan dengan perlaksanaan hukuman sebat ini, iaitu;

i)                    Jika pesalah itu adalah lelaki, maka dia disebat dalam keadaan dia berdiri. Namun jika si pesalah itu seorang perempuan, maka hukuman sebat perlu dijalankan dalam keadaan dia duduk agar auratnya lebih terpelihara daripada sebarang pendedahan.

ii)                  Dari segi pakaian; bagi  Imam Malik dan Abu Hanifah, pakaian pesalah lelaki perlu dilucutkan agar sebatan itu menyentuh kulit  kecuali dibahagian aurat sahaja wajib dijaga. Manakala bagi Imam Syafie dan Ahmad bin Hanbal, si pesalah dibenarkan memakai ba

About these ads
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: