Kerajaan Bani Umaiyyah Sepintas Lalu.

Kerajaan Bani Umaiyyah (41-122H) didirikan oleh Muawiyah ibn Abu Sufian selepas berjaya mengenepikan pengaruh salah seorang khulafa al-rasyidin ke-4, Ali bin Abu Talib. Dalam melaksanakan dasar pemerintahan, beliau tidak terlampau terikat dengan system dan tradisi lama. Jika system lama yang pernah diamalkan pada zaman Rasulullah dan para Khulafa` al-Rasyidin masih menguntungkannya, system itu akan dikekalkan. Meskipun begitu, terdapat beberapa pembaharuan dalam beberapa perkara. Jawatan ketua negara pada zaman kerajaan ini diubah dari system musyawarrah kepada system monarki. Malah jawatan tersebut dijadikan jawatan warisan turun menurun. Ada juga dikalangan pengkritik sejarah berpendapat bahawa ketua negara pada zaman ini berperanan sepertimana Kaisar Rom. Muawiyah pernah menyediakan tempat tidur khusus serta singgahsana mewah untuk penjawat jawatan tertinggi itu. Dia jua turut menyediakan pasukan polis untuk mengawalnya. Sedangkan pada zaman Khulafa al-Rasyidin, singgahsana mewah, tempat tidur istimewa serta barisan pengawal keselamatan peribadi tidak pernah diadakan. Pusat pentadiran kerajaan Islam yang dahulunya terletak di Madinah akhirnya berpindah ke Damsyk. Perubahan pusat pentadbiran ini juga menggalakkan lagi percampuran antara bangsa Arab dan juga Rom. Ketua negara mulai  cenderung ke arah pengumpulan material semata-mata dan tidak lagi pergi ke masjid untuk mengimani solat berjamaah. Tindakan sebegini secara tidak langsung merenggangkan hubungan antara rakyat dan pihak pemerintah.

Sistem pengawalan peribadi merupakan tradisi Kaisar Rom dan Kisra Farsi sejak zaman berzaman dan ia dihidupkan kembali setelah Muawiyah memegang tampok kekuasaan. Dari sudut keselamatan, Muawiyah sendiri membatasi dirinya memasuki masjid kerana khuatir akan menerima nasib seperti mana yang dialami oleh Ali bin Abu Talib. Lantaran ini, ketika dia mengerjakan solat sendirian di masjid, sejumlah tentera akan dikerah mengawalnya dengan pedang terhunus. Situasi ini berlaku kerana Muawiyah curiga terhadap rakyat yang masih tunduk di bawah pengaruh Rom dan Farsi. Keadaan menjadi semakin menonjol apabila Abdul Malik ibn Marwan menyandang jawatan ketua kerajaan Bani Umaiyyah. Pada masa itu, khalifah duduk atas singgahsana sambil diapit disebelah kiri oleh menteri-menteri dan disebelah kanan oleh pegawai-pegawai pemerintah. Semua situasi ini diwujudkan semata-mata hanya untuk menggambarkan betapa hebat dan agungnya seseorang pemerintah Bani Umaiyyah. Boleh dikatakan semua khalifah-khalifah Bani Umaiyah mementingkan segala bentuk keistimewaan yang dinyatakan itu kecuali pada zaman pemerintahan Umar bin Abdul Aziz, khalifah Bani Umaiyyah yang ke-8. Pada zaman kegemilangan beliau, puak syiah dan kaum khawarij dapat menunjukkan kesetiaan mereka terhadap Umar kerana sifat waraknya. Beliau juga memecat mana-mana pegawainya yang khianat dan menggantikan mereka dengan pegawai-pegawai yang bersifat taqwa. Segala agihan wang diurus dengan betul hinggakan tiada lagi golongan miskin yang layak menerima zakat daripada Baitul-Mal. Perbezaan ketara dari segi sikap dan perlaksanaan beliau menyebabkan dirinya sentiasa disanjung tinggi. Kalau pada masa khalifah al-Walid bin Abd Malik, bangunan-bangunan cantik menjadi focus utama, pada zaman Sulaiman bin Abd Malik keinginan seks adalah lebih diutamakan tetapi pada zaman Umar, topic utama beliau ialah solat, puasa dan al-Quran. Lantaran kehidupan zuhudnya, maka tidak hairanlah jika kematiannya pada usia 39 tahun diratapi oleh rakyat berbilang kaum dan agama pada masa itu. Malah Maharaja Rom, Leo iii (717-741) turut terkejut dengan pemergiannya pernah berkata “I should not the least surprised if a monk renounces the world and busies himself in worship behind close doors. But I am simply amazed at this man who has a vast empire at his feet but he rejected it and lived the life of a monk”

 

 Selepas kewafatannya, sikap ketua-ketua kerajaan Bani Umaiyyah selepas Umar kembali semula sepertimana asal mereka, iaitu mementingkan kemewahan dan keagungan diri sendiri lebih daripada segala-gala urusan lain.

 

Kronologi Kerajaan Bani Umaiyyah

  • 661M- Muawiyah menjadi khalifah dan mengasaskan Kerajaan Bani Umaiyyah.
  • 670M- Mara ke Afrika Utara. Penaklukan Kabul.
  • 677M- Penawanan Samarkand dan Tirmiz. Serangan ke atas Constantinople.
  • 680M- Kematian Muawiyah. Yazid I menaiki takhta. Peristiwa pembunuhan Saidina Hussein.
  • 685M- Khalifah Abdul Malik menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi kerajaan.
  • 700M- Kempen menentang kaum Barbar di Afrika Utara.
  • 711M- Penaklukan Sepanyol, Sind, dan Transoxiana.
  • 712M- Tentera Umaiyyah mara ke Sepanyol, Sind, dan Transoxiana.
  • 713M- Penaklukan Multan.
  • 716M- Serangan ke atas Constantinople.
  • 717M- Umar bin Abdul Aziz menjadi khalifah. Pembaharuan yang hebat dijalankan.
  • 725M- Tentera Islam menawan Nimes di Perancis.
  • 749M- Kekalahan tentera Umaiyyah di Kufah, Iraq ditangan tentera Abbasiyyah.
  • 750M- Damsyk ditawan oleh tentera Abbasiyyah. Kejatuhan Kerajaan Bani Umaiyyah.

Khalifah Umaiyyah di Damsyk

  • Muawiyah I ibn Abu Sufyan, 661-680M
  • Yazid I ibn Muawiyah, 680-683M
  • Muawiyah II ibni Yazid, 683-684M
  • Marwan I ibn Hakam, 684-685M
  • Abd al-Malik ibn Marwan, 685-705M
  • al-Walid I ibn Abd al-Malik, 705-715
  • Sulaiman ibn Abd al-Malik, 715-717M
  • Umar ibn Abd al-Aziz, 717-720M
  • Yazid II ibn Abd al-Malik, 720-724M
  • Hisham ibn Abd al-Malik, 724-743M
  • al-Walid II ibn Yazid II, 743-744M
  • Yazid III ibn al-Walid, 744M
  • Ibrahim ibn al-Walid, 744M
  • Marwan II ibn Muhammad, 744-750M

Khalifah di Cordoba

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: