RENUNGAN (5)

·        Ummu Salamah r.a bercerita”Pada satu ketika aku tidur bersama Nabi di bawah satu selimut kain bulu. Tiba-tiba aku didatangi haid. Lalu aku menjauhkan diri dari Nabi dan mengambil kain haid (tuala haid). Nabi s.a.w bertanya “Haid kah engkau?” Jawabku “Ya”. “Kemudian aku dipanggil dan tidur kembali bersama-sama dengan beliau dalam satu selimut”. (Syariat Islam mengharuskan isteri tidur berdekatan dengan suami semasa haid kecuali bersetubuh). 

 

·        `Aun bin Abu Juhaifah r.a berkata “Aku mendengar ayahku berkata bahawa Rasululah mengerjakan solat zohor dua rakaat dan asar dua rakaat (qasar dan jama`) bersama-sama kaum muslimin di tanah lapang, sedangkan dihadapan Nabi dipacak sebatang tongkat, sementara seorang wanita dan keldainya lalu dihadapan beliau (di balik tongkat).

 

 

·        Daripada Abbad bin Tamim r.a daripada bapa saudaranya “Nabi s.a.w pernah keluar untuk solat istisqa` (solat minta hujan) dengan memakai baju terbalik”.  (Untuk menyatakan pengharapan yang sungguh-sungguh supaya Allah mengubah situasi kritikal menjadi baik).

 

·        Abu Hurairah r.a berkata”Aku dengar Rasulullah bersabda “Demi Allah! Aku memohon ampun dan bertaubat kepada Allah lebih 70 kali sehari”. 

 

 

·        Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda “Apabila kamu mendengar kokok ayam, maka mohonkanlah kurnia kebaikan daripada Allah kerana ia melihat malaikat. Apabila kamu mendengar ringkikan keldai, maka mohonlah perlindungan Tuhan daripada bahaya syaitan kerana ia (keldai) melihat syaitan”.    

 

Leave a Reply

