Inilah Tok Ayah saya!

Hj.Omar bin Awang merupakan bekas guru besar sekolah Melayu Pasir Mas lulusan Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim, Perak. Semasa bertugas sebagai pendidik, Tok ayah saya ini dikenali sebagai Cikgu Omar beke (garang) yang baik hati.  Beliau adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Bandar Pasir Mas selama tiga penggal berturut-turut, iaitu  tahun 1959, 1964 dan 1969 (merangkap Exco Pertanian). Tok Ayah meninggal dunia pada tahun 1977. Menurut cerita abah saya, dalam peristiwa Turn About About Turn, Tok Ayah tidak diculik sepertimana beberapa orang wakil rakyat PAS yang lain.  Beliau hanya ditawarkan wang tunai RM 100,000 dan jawatan pengerusi Felcra sebelum peristiwa penculikan tersebut. Nilai RM 100,000 pada masa itu adalah amat besar. Kalau tak cukup lagi, nilai wang tersebut akan ditambah dengan syarat cikgu Omar sanggup melompat parti.Tawaran itu dibuat oleh Special Brand (SB)Negeri Kelantan, Tuan Muda yang juga merupakan bekas anak murid beliau. “Kalau diguna duit ini…tak sampai lama mana ia akan habis jugak…..kalau dizinkan Tuhan disimpan buat harta mungkinlah anak cucu saya akan jadi kaya raya…..tapi orang akan kata inilah baka jual perjuangan…..rumah batu naik pun hasil jual perjuangan” ujar Tok Ayah kepada Tuan Muda. “Cukup cikgu…cukup setakat ni…ambo dah faham” keluh Tuan Muda setelah mendengar penjelasan Tok Ayah Omar.  Allahamdulillah, Tok Ayah seorang yang bermaruah dan saya bangga dengan sikapnya yang tetap dengan PAS hingga ke akhir hayatnya. Beliau yakin  dengan perjuangannya walaupun pada masa itu PAS belum lagi digembar gemburkan dengan kemunculan “Kepimpinan Ulama`” .

Tok Ayah Omar

Tok Ayah Omar

 

 

Pada pilihanraya seterusnya tahun 1974, beliau tidak bertanding kerana sudah merasa uzur. Setelah dipilih oleh PAS, kerusi Bandar Pasir Mas diambil alih oleh abah saya, Hj.Hashim Hj,Omar. Abah saya cuma jadi wakil rakyat biasa aje untuk satu penggal. Selepas itu berlaku pergolakkan dalaman PAS (undi tidak percaya kepada Dato` Muhammad Nasir dan peristiwa Mageran) yang menyebabkan PAS tinggal batu nisan di Kelantan pada tahun 1978.

Abah saya, Hj.Hashim bin Hj.Omar

Abah saya, Hj.Hashim bin Hj.Omar

Leave a Reply

