Penculikan bayi oleh makhluk halus?

Peristiwa penculikan kanak-kanak dan juga bayi oleh manusia-manusia yang tidak berperikemanusiaan sering kedengaran berlaku di mana-mana  saja sama ada di kota ataupun di desa. Namun bagaimana pula jika kanak-kanak atau bayi manusia dikatakan diculik oleh makhluk halus??? Hasil pengamatan dalam masalah ini; meskipun jarang ditemui, kes kehilangan bayi dalam kandungan didapati pernah berlaku ke atas pasangan suami isteri yang menanti anak pertama ataupun anak sulung. Kejadian ini disahkan oleh kepakaran seseorang doktor apabila seseorang wanita yang tidak didatangi haid seperti kebiasaannya setelah dilakukan pemeriksaan termasuklah pemeriksaan air kencing dan kemudian disahkan oleh doctor terbabit bahawa dia mengandung. Tiba-tiba secara mengejut kandungannya menghilang (setelah bangkit dari tidur) selepas dibuat pemeriksaan berkali-kali dan disahkan kepakaran doctor dalam bidang ini. Kalau tak jadi beranak secara normal, tentulah berlaku keguguran yang memerlukan proses penyucian dan pembersihan oleh pihak hospital ataupun bidan yang terbabit. Meskipun begitu, perkara sebaliknya pula yang berlaku. Dari segi saintifik, kehilangan bayi dalam kandungan yang dianggap sebagai penculikan oleh makhluk halus sama ada yang digelar orang bunian dan sebagainya tidak mampu diterima oleh akal jika si ibu itu sebelum ini didapati benar-benar sah mengandung (hamil).  Sebagai muslimin yang beriman dengan kekuasaan Allah  Taala, kita semua wajib yakin bahawa segala kejadian seumpama ini berlaku atas ketentuan Allah Taala.

 

Namun jika diteliti dari sudut pengamalan ilmu hitam, species syaitan dan jin sering digunakan untuk tugasan terkutuk ini. Oleh itu,  pastikan diri masing-masing sentiasa hampir dengan hidayah Allah Taala agar sentiasa dijauhi daripada segala kejahatan ini.  Meskipun ada segelintir yang mendakwa anak mereka diculik oleh orang bunian (jin) dan berbangga dengan tindakan sedemikian, namun sebenarnya dakwaan tersebut hanyalah berlandaskan kejahilan semata-mata. Cuba fikir secara rasional; Rasulullah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia dan jin. Bagi tugasan ini, al-Quran diturunkan secara beransur-ansur untuk dijadikan pedoman oleh mereka yang beriman kepada Allah sama ada daripada kalangan jin dan manusia. Sudah tentu kerja terkutuk sebegitu dilakukan oleh iblis dan sekutu-sekutunya. Justeru, apakah kejadian tersebut wajar dibanggakan? Pasti sekali golongan yang beriman kepada Allah dan hari akhirat tidak akan melakukan penculikan sedemikian. Ada juga dikalangan mangsa yang mendakwa “Ada suara yang membisikkan kepada saya dalam mimpi “Aku nak ambil anak dalam kandunganmu……mu tak perlu bimbanglah…..anakmu selamat”. Bagi ibu-ibu yang benar-benar mengandung tetapi mengalami gangguan sebegini, maka ketahuilah itu adalah gangguan syaitan yang sentiasa ingin merosakkan aqidah mereka.  Makhluk halus yang beriman kepada Allah tidak akan melakukan tindakan terkutuk sedemikian rupa kerana mereka tahu bahawa tindakan menculik bayi adalah perbuatan merampas hak orang lain dan ia amat  terkutuk di sisi syariat Islam.

 

Namun jika ada dikalangan wanita yang tidak mengandung (setelah disahkan oleh doktor) tetapi masih mendakwa dirinya hamil dan kemudian mengatakan bahawa anak dalam kandungannya dilarikan oleh orang bunian, maka ketahuilah bahawa wanita sedemikian sebenarnya mengalami gangguan jiwa dan mental yang amat kritikal. Aqidah individu ini juga pada hakikatnya telah dipesongkan lantaran perkara-perkara khurafat yang sering menyelubungi mindanya. Seterusnya, jika ada dikalangan wanita yang hanya menipu kononnya diri beliau mengandung ekoran faktor-faktor kepentingan peribadi yang melampau seperti inginkan perhatian, gilakan pangkat kedudukan ataupun harta, maka sebenarnya wanita tersebut juga mengalami penyakit jiwa serta mental yang lebih kronik. Tahap mentali wanita ini lebih kritikal lagi jika dibandingkan dengan wanita yang tidak mengandung tetapi mendakwa dirinya hamil dan kemudian mengatakan anak dalam kandungannya dilarikan oleh orang bunian.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: