Kemaskinikan pemantauan

 

Dasar-Dasar Kerajaan Negeri KelantanSegala bentuk rancangan, perundangan dan juga enakmen jika tidak disusuli dengan pemantauan dan pengemaskinian, semuanya pasti tidak mencapai matlamat yang diimpikan. Oleh itu, kerjasama antara rakyat dan pihak penguatkuasa yang diterajui oleh pihak pemerintah perlu dipantau dengan sebaik mungkin. Sama ada kerajaan pusat ataupun kerajaan negeri, kepekaan terhadap tanggungjawab yang dipikul perlu dititik beratkan demi kesejahteraan rakyat yang ditadbir. Sebagai contoh; projek kambing baka Jamnapari secara berpawah (berkongsi manafaat) antara rakyat yang menternak dan kerajaan negeri Kelantan adalah satu usaha yang amat baik. Malangnya, usaha mulia ini tidak ke mana setelah pengagihan kambing-kambing tersebut sampai ke tangan mereka (rakyat) yang sanggup bertanggungjawab untuk memelihara ternakan tersebut di seluruh DUN di Kelantan, namun akhir senyap begitu saja bila langkah-langkah pemantauan bagi proses berpawah tidak berjalan lancar. Siapakah sebenarnya bertanggungjawab dalam soal ini? Ada juga di kalangan rakyat di sesetengah kawasan sudah menganggap kambing-kambing yang diperolehi adalah miliki mereka 100% tanpa terlibat dengan system pawah yang pernah diwar-warkan dulu.

Malah ada juga yang mengatakan kambing-kambing itu adalah milik mereka sepenuhnya selepas Muhammad Fauzi dan Dato’ Amin tidak lagi terlibat dengan pembekalan kambing baka itu ke negeri Kelantan.  Disamping itu, banyak juga kambing-kambing yang mati begitu saja ekoran sikap peternak yang sanggup memelihara tanpa ingin menambah pengetahuan tentang selok belok ternakan kambing.  Sepatutnya program berpawah kambing ini tidak wajar terbengkalai begitu saja jika ia benar-benar dipantau sepanjang masa oleh pihak-pihak yang dipertanggungjawabkan dengan projek ini. Adalah wajar mereka yang cuai dan tidak bertanggungjawab dengan tugas yang dipikul dikenakan tindakan setimpal jika kambing-kambing itu dibeli dengan wang kerajaan negeri Kelantan demi memerangi pembaziran seperti mana yang pernah diwar-warkan oleh Tok Guru Nik Aziz.

 Pembekal kambing baka

Berkaitan dengan program penutupan aurat yang lebih ditekankan dikalangan kaum wanita muslimat, setelah diamati dengan penuh teliti; didapati program-program dakwah kontemporari dalam masalah ini sebenarnya tidak begitu diberi perhatian jika dengan bandingkan dengan program-program ceramah politik. Hanya memadai dengan papan tanda yang menyokong penututupan aurat dan anti pendedahan saja yang lebih menyerlah. Sedangkan gerakan dakwah melalu psikologi agama dan manusia tidak pula begitu giat.  Dengan kata lain, program dakwah kefahaman Islam selepas PAS meraih kuasa di negeri Kelantan tidak begitu giat jika dibandingkan dengan program-program ceramah politik menghentam Barisan Nasional. Namun boleh lagi dianggap status ini lebih baik jika dibandingkan semasa kerajaan Barisan Nasional memerintah Kelantan yang hanya membiarkan gejala maksiat berleluasa begitu saja. Dari sudut pemantauan, pihak penguatkuasa dalam hal-ehwal berkenaan kini seolah-olah terlebih lajak daripada  lajunya  yang sebenar. Begitu juga dengan ketetapan ataupun peraturan-peraturan lain seperti pengasingan tempat duduk antara lelaki dan wanita dalam panggung wayang dan pengasingan Q beratur antara lelaki dan wanita di setiap supermarket yang amat baik untuk rakyat, boleh dikatakan segala langkah pemantauannya tidak begitu dikemaskinikan.

 

Sama ada disebabkan kekurangan tenaga berkebolehan dalam masalah ini ataupun hanya kerana kecuaian dan sikap tidak bertanggungjawab oleh segelintir pegawai penguatkuasa ataupun sebaliknya, tiada siapapun yang boleh menuding jari siapakah sebenarnya bertanggungjawab dalam permasalahan ini? Hanya mereka yang terbabit secara khusus dalam soal ini saja yang lebih mengetahui.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: