Lagi kisah Nik Amalina…..

Sebagai anak seorang pemimpin PAS (Mursyidul Am sebuah parti gerakan Islam), sewajarnya Nik Amalina menghayati dan menyelami kesusahan serta keperitan kehidupan rakyat Kelantan yang kurang bernasib baik kerana tidak berumah besar, tidak berjawatan tinggi dan tak mampu berkereta mewah. Kalau setakat Arif Fahmi digesa meletakkan jawatan CEO PMBK seberapa segera, mengapa harus berduka cita? Bukankah dia (Arif Fahmi) tidak sepatutnya menyandang jawatan tersebut? Bukankah sudah ada pihak yang bermurah hati menawarkan jawatan lain di jabatan lain kepada Arif Fahmi? Cubalah belajar corak atau gaya hidup berpada-pada. Apa gunanya ADUN Bukit Tuku menawarkan kepada Amalina untuk menyertai politik sedangkan tindak tanduknya selama ini menunjukkan dia (Amalina) tidak faham dan tidak mampu menghayati the meaning of politic is the art how to govern….

http://serisuri.wordpress.com/about/

http://kickdefella.wordpress.com/2009/12/12/dari-bazaar-tok-guru-jadi-busut-almenantunya/#comments

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/opinion/breaking-views/44848–suamiku-ir-abdul-ariffahmi-ab-rahman–nik-amalina-nik-aziz

http://www.sinarharian.com.my/kelantan/content/story6184841.asp

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/bahasa/46671-ariffahmi-persoal-sikap-membisu-husam

Tambahan:

Bagi entry bertajuk Lagi kisah nik amalina ini, saya didatangi satu permintaan daripada seseorang yang mengenalkan dirinya sebagai Kak Chik agar gambar Nik Amalina tidak dipamerkan dalam blog ini. Buat pengetahuan empunya diri yang membahasakan dirinya Kak Chik, gambar itu dipetik daripada Malaysia kini. Permintaan Kak Chik agar gambar tersebut didelete saya tunaikan. Tak perlulah nak ugut-ugut dengan saman di mahkamah pulak sebab saya pun bukan jenis penakut. Mungkin dia (Nik Amalina) rasa segan gambarnya  terpapar dalam entry ini setelah dirinya sudah jauh terlibat dalam media percaturan politik.

7 responses to this post.

  1. Posted by ibni-baittutah on 23 January 2010 at 1:42 pm

    Saya diminta Tok Guru membuat catitan sejarah tentang Bazar, Arked dan Pasar Lambak. Atas permintaan itu, saya perturunkan catitan ringkas ini.

    Pertalian sejarah menguatkan azam Tok Guru untuk menempatkan para peniaga di tingkat bawah Bazar Tok Guru yang akan dibina.

    Dua hari sebelum pilihanraya 2008, Tok Guru berucap di hadapan para peniaga kecil, bahawa menjadi hasrat beliau untuk membina satu bazar mercu tanda yang akan menjadi medan perniagaan baru para peniaga kecil di Kota Bharu. PAS mendapat kemenangan besar 2008 yang lalu.

    Ada sebab sejarah Tok Guru berucap begitu pada hari itu.

    Tiga tahun menjelang kemenangan besar bersejarah buat pertama kali Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990, jentolak-jentolak telah meranapkan gerai-gerai kecil peniaga ini buat selama-lamanya. Waktu itu dikenali sebagai Pasar Lambak. Lokasinya adalah di Medan Hijau di depan Bangunan UMNO Kelantan sekarang.

    MPKB bercadang mengindahkan persekitaran Bangunan UMNO Kelantan itu yang akan dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir pada masa itu. Tepatnya, perasmian tersebut berlangsung pada 12 Mach 1987 dan perobohan berlaku betul-betul sehari sebelumnya!

    Politik peminggiran peniaga kecil ini tidak harus diizinkan berlaku semula di zaman pentadbiran Tok Guru.

    Bagi generasi baru, mungkin rentetan sejarah ini tidak ada dalam ingatan mereka.

    Bagi seusia dengan saya, inilah tempatnya kami anak-anak belia masa itu membeli baju dan seluar, melalui celah-celah lorongnya memilih pakaian. Bersebelahan gerai-gerai ini ada kedai-kedai buku yang masyhur masa itu seperti Abu Bakar Al Ahmadi, Dian dan beberapa lagi yang saya telah lupa namanya.

    Selain membeli buku di Toko Abu Bakar Al Ahmadi, saya memasang telinga mendengar perbualan politik di situ. Tuan punya kedai seorang ustaz berserban tetapi sangat kuat UMNOnya dan di sini, selalu berlaku perbahasan politik.

    Saya sudah bergiat di Pejabat PAS Jalan Dato Pati ketika UMNO mengarahkan perobohan gerai-gerai ini. Masa itu, keangkuhan UMNO sedang memuncak. Berlaku juga apa yang digelar ’sepak bakul’. Akibatnya, UMNO kecundang di Kelantan tiga tahun kemudian.

    Sejarah Pasar Lambak Kota Bharu bermula sejak 1976, sewaktu Kerajaan Campuran PAS BN. Ia bertujuan menempatkan peniaga kecil yang berselerak di Bandar Kota Bharu secara bersepadu. MPKB telah menyediakan pelan tapak memuatkan 124 gerai bersaiz 8 X 10 dengan sewa permulaan RM 15 sebulan.

    Selepas hampir 5 bulan berniaga, Persatuan Penjual Pasar Lambak bermesyuarat dan bersetuju untuk membina sendiri gerai-gerai di atas lot tapak yang disediakan. Peniaga mengambil inisiatif sendiri membina dinding plywood dan bumbung zink yang menelan belanja hampir RM 150 setiap lot.

    Hasrat membina generasi usahawan melalui penempatan ini berjaya. Dari sini munculnya usahawan hartawan seperti arwah Hj Ibrahim Mat Min ( sahabat Tok Guru sendiri ) peniaga pakaian, Hj Talib ( seluar jeans ), arwah Hj Mohd Nor ( bapa Borhan Arked UDA ) pemborong pakaian siap dan seragam sekolah , arwah Tok Penghulu Hussin, Mat Kain Ela, Yusoff Selipar dan banyak lagi.

    Melihat kejayaan peniaga Pasar Lambak berniaga dan mendapat sambutan yang menggalakkan, maka MPKB telah menaikkan sewa RM 50 sebulan dengan alasan MPKB menyediakan kemudahan elektrik secara percuma. Persatuan Penjual menerima arahan kenaikan sewa MPKB dan harga tersebut kekal hingga Pasar Lambak menyembah bumi pada tahun 1987.

    Perundingan untuk merobohkan Pasar Lambak

    Pada tahun 1983 PKINK bercadang membina 3 tingkat Bazaar Buluh Kubu dan telah menawarkan kepada Persatuan Penjual Pasar Lambak untuk membeli lot-lot yang akan disediakan.

    Waktu itu, Persatuan mempunyai tabung yang kuat dengan kewangan ratusan ribu ringgit hasil sumbangan yuran tahunan ahli. Wakil Persatuan memohon kerjasama PKINK untuk menyediakan lot yang mencukupi ( 124 ) untuk menempatkan peniaga di aras bawah dan dipersetujui CEO PKINK dengan tawaran harga asal RM 1.83 sen sekaki persegi. Itu pada tahun 1984.

    Sayangnya rancangan tersebut tidak menjadi kenyataan. Sebilangan kecil mengambil langkahan sendiri dan telah berunding secara sulit dengan PKINK. Hasil gerakan sulit tersebut PKINK telah mengkucar kacirkan perpaduan di kalangan ahli.

    Setelah pengurusan PKINK bertukar maka pelan asal Bazar Buluh Kubu turut berubah dengan setiap tingkat hanya disediakan 65 lot bersaiz besar. Pengurusan baru PKINK juga memaklumkan bahawa PKINK tidak akan menjual Bazaar Buluh Kubu sebaliknya disewa kepada peniaga yang berminat.

    Cadangan Persatuan untuk menempatkan kesemua 124 peniaga di tingkat bawah tidak dilayan. Persatuan telah menolak tawaran PKINK untuk menyewa di tingkat bawah dan tingkat satu.

    Bazar Buloh Kubu dibuka secara rasmi pada tahun 1985 tetapi pada awalnya tidak mendapat sambutan. Dengan pelbagai kemudahan infrastruktur yang hebat tidak mampu menggugat dayatarikan Pasar Lambak dengan harga yang lebih murah dan pilihan yang lebih banyak.

    Perniagaan Bazar Buluh Kubu hanya mula mendapat sambutan hangat setelah Pasar Lambak dirobohkan. Perpindahan peniaga asal Pasar Lambak telah membuka ruang baru kepada peniaga Bazar Buluh Kubu untuk merasai nikmat sambutan Pasar Lambak dahulu.

    MPKB juga bercadang menyiapkan Pasar Lama MPKB yang terbengkalai hampir bertahun lamanya. Dato Rastom Ahmad Maher selaku Timbalan Menteri Besar dan juga YDP MPKB waktu itu telah berunding dengan Persatuan Pasar Lambak untuk memindahkan lokasi perniagaan ke Pasar Lama MPKB.

    Persatuan Penjual tidak bersetuju berpindah kerana disediakan lot Tingkat 1 yang tidak berdaya saing mengikut pendapat mereka. Walau bagaimanapun MPKB tetap berusaha untuk mendapat persetujuan Persatuan Penjual tetapi tetap gagal.

    Akhirnya, MPKB telah mengugut untuk merobohkan Pasar Lambak secara paksa kerana alasannya lokasi Pasar Lambak tidak mengindahkan Bandar Kota Bharu.

    Persatuan Penjual telah mengambil tindakan proaktif dengan melantik peguam untuk mendapatkan perintah injuksi dari mahkamah menghalang MPKB merobohkan tapak Pasar Lambak.

    Tindakan berani Persatuan Penjual telah membuahkan hasil dan akhirnya mahkamah mengeluarkan arahan menghalang MPKB dari merobohkan Pasar Lambak.

    Keputusan mahkamah telah disiarkan oleh akhbar Berita Harian, Utusan Malaysia dan New strait Times pada awal tahun 1987. Tajuk yang menjadi pilihan akhbar ialah PERSATUAN PENJUAL SAMAN MPKB dan MPKB DIHALANG ROBOH PASAR LAMA.

    Sebagai reaksi kepada keputusan mahkamah,MPKB telah membuat rayuan atas keputusan tersebut dan menghentikan rundingan dengan Persatuan.

    Kemuncak kepada isu Pasar lambak ialah apabila Bagunan UMNO Negeri Kelantan bersebelahan Pasar Lambak akan dirasmikan oleh bekas PM Dr Mahathir pada 12 Mach 1987. Demi untuk mencantikkan pemandangan di hadapan Bangunan UMNO yang bakal dirasmikan, peniaga diminta berpindah dengan segera.

    MPKB dan beberapa pegawai kerajaan telah memohon jasa baik Persatuan Penjual berpindah dan tempat baru disediakan di tingkat 1 Pasar Lama MPKB. Walau bagaimanapun pendirian rasmi Persatuan Penjual tidak berubah dan tetap berkeras untuk berniaga di pasar lambak.

    Setelah kesemua pimpinan Persatuan tetap tidak berubah maka MPKB telah membuat provokasi terhadap peniaga Pasar Lambak. MPKB telah mengadakan rundingan dengan kumpulan serpihan Persatuan Penjual yang tidak berautoriti membuat keputusan.

    Hampir 20 peniaga dari 124 orang telah dibawa bertemu Menteri Besar, Tan Sri Mohamad Yaacob untuk berunding.

    Ia berakhir dengan perobohan dimulakan ke atas gerai-gerai yang telah memberikan persetujuan.

    Sehari sebelum perasmian Bangunan UMNO maka berlakulah peristiwa yang menyayat hati. MPKB menghantar jentolak untuk merobohkan lot milik kumpulan 20 dan ia tidak lagi dapat dihalang oleh Persatuan.

    Tiada pilihan untuk bertahan, Persatuan Penjual menyeru kesemua ahli mengosongkan gerai bagi memberi laluan kepada kerja-kerja meroboh oleh MPKB. Dengan hiba dan susah payah kesemua peniaga memunggah stok-stok sehingga pukul 3 pagi. Berakhirnya empayar peniaga pasar lambak demi kepentingan UMNO bagi memberi laluan kepada pengindahan landskap untuk perasmian Bangunan UMNO negeri pada 12 Mach 1987.

    Berpindah ke Bangunan Pasar Lama dan Arked UDA

    Setelah gagal mempertahankan Pasar Lambak, para peniaga berpindah ke Pasar Lama MPKB. Pada masa itu, pembinaannya hanya 70 % siap. Kemudahan elektrik hanya disediakan 2 minggu setelah peniaga berpindah.

    6 bulan kemudian barulah peniaga berhenti menghidu debu kerana kerja-kerja pembinaan yang masih berjalan.

    Setelah berpindah, didapati lot-lot tidak mencukupi untuk menampung kesemua 124 peniaga asal. Peniaga merasa hairan bagaimana 300 lot yang wujud di tingkat 1 tidak mencukupi untuk menampung kesemua peniaga pasar lambak yang hanya seramai 124 orang. Rupanya wujud pembahagian gerai kepada kroni-kroni dan anugerah politik yang tertentu.

    Hasilnya, MB Tan Sri Mohamad Yaacob telah mengarahkan PKINK untuk membina gerai baru di tanah milik UDA seluas 1.5 ekar sekarang bagi menempatkan lebihan peniaga. Pembinaan mengambil masa selama 6 bulan untuk menyiapkan Arked UDA yang ada sekarang dengan menyediakan 216 gerai bersaiz 8 X 10 setiap satu.

    Sekali lagi masalah sama berulang, hampir separuh lot-lot terlepas kepada kroni tertentu.

    Hasil kemelut ini, ada juga peniaga yang dulunya berjaya, telah mengubah haluan masing-masing.

    Bagi peniaga generasi kedua, mereka terus berniaga di Pasar Lama MPKB dan Arked Uda hingga kini.

    UDA kini bercadang membina kondominium dan komponen komersial lain di tapak Arked Uda kini sementara Pasar Lama MPKB pula sudang usang dan tidak selamat untuk digunakan.

    Harapan baru mereka ialah Bazar Tok Guru, dan seperti telah dikatakan, ada sebab sejarah untuk Tok Guru terus berazam menjadikan keseluruhan tingkat-tingkat di Bazar Tok Guru sebagai Bazar para peniaga kecil.

    Saya merasa terpanggil menulis sejarah kecil ini bila Tok Guru mengarahkan saya menulisnya, supaya ‘ekor’ dan ‘kepala’ dapat disambungkan. (Terima kasih kepada para peniaga yang telah membantu penulisan ini)

    Sejarah peminggiran hendak diangkat kepada Sejarah Pemerkasaan.
    (hasil “cetusan hati”)

    Reply

  2. Posted by ibni-baittutah on 28 January 2010 at 5:24 pm

    KOTA BHARU, 28 Jan: Kelantan ada hak untuk mendapat royalti minyak sebanyak RM2 bilion dan akan menjadi negeri yang terkaya, kata bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Gua Musang mempersoalkan mengapa Kelantan tidak mendapat royalti minyak sedangkan Sabah dan Sarawak memperolehinya.

    Ucapannya yang berjaya menarik perhatian orang ramai yang memenuhi padang Stadium Sultan Mohamad IV itu berakhir kira-kira jam 10.50 malam.

    Memorandum berhubung tuntutan royalti itu diedarkan kepada orang ramai untuk ditandatangani dan akan diserahkan kepada Pemangku Raja dan Perdana Menteri.

    Sejak petang lagi, stadium penuh sesak dengan kehadiran puluhan ribu rakyat Kelantan untuk mengikuti penjelasan royalti minyak yang disampaikan oleh Ku Li.

    Majlis bermula dengan solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, diikuti solat Isyak yang diimamkan oleh Ustaz Mohamad Mustafa manakala solat hajat dipimpin oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    Orang ramai juga dihidangkan dengan tayang klip video oleh Gegar pada sesi pertama anjuran Urusetia Penerangan Negeri Kelantan.

    Majlis bertambah meriah dengan perarakan beca memasuki stadium yang membawa Ku Li dan pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

    Reply

  3. Posted by ibni-baittutah on 29 January 2010 at 4:53 pm

    Dekat Kelantan mu bukey kiro Pas, Umno….Umno pung demo tok seh ngoyak doh, kiro dah basi. Tapi mu tak tanyo Geng Tigo Serangkai. Ado tigo serangkai bawah Umno, keris doh takdok tinggal ulu dio. Ulu pulok tinggal makan anai-anai. Mu tahu tigo serangkai gapo dio, nok kecek jadi umno malu, nok kecek jadi Bn, orey tokseh dengor, nok kecek orang kerjaan Wang Ehsan belum Mari.
    Tigo Serangkai Kelantan terdiri dari:

    1. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Satu……..Tok Papa Gril wal mama grill.
    2. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Dua………Awang Soh Anok tok Ketereh Mek Kenyir.
    3. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Tiga……..Anuar Jeba Lebai Lisut Bola Api.

    * tigo serangkai kalau mu kecek bagi 20 Juta tu kiro kaya lah…..
    * 2 Billion?.
    hoii..Tigo Serangkai mari buakt debat Royal jelly Minyok al – wang ehsan. Ambo klik kecek ikut undang-undang tentang fakta royalty minyok. Tigo serangkai TOK PAPA GRILE AND AWANG SOH main kaleh-kaleh tok moh nok jawab soalan ambo. Guano kato ngoyak tulung rakyat Kelatan hok nok bagi piteh konon. Nok bagi wang ehsan, ngoyak 20juta, gapo tak bagi Wang Royalty minyok sukmo muleh buat kijo, 100 bazzar dekat KB pung muleih wujud. La nok buat projek tandas awam wakaf Cek yeh dan kilang budu pung belum tentu cukup. Gapo tak ngoyak Royalty……Mu tahu sebab gapo Tok Papa dan Awang soh tak ngoyak royalty?. Pasal kalau bagi wang ehsan cumo 20juta ajeeeeee. Lebih pegi manaaaaaa?.Neiy kalau ada rakyat Kelantan yang masih degil lagi, tak percaya dan dengar….tak tahu lah mu wira gapo dio mari…Gapo dio lagi hok nok ngoyak pasal rakyat dan kerajaan negeri.

    Reply

  4. Posted by ibni-baittutah on 1 February 2010 at 7:25 am

    Kepada Umgogok dan rakan2..dan yang hampir sikit seakan-akan seangkatan…..dan geng Tigo Serangkai Wira Lagu Wang Ehsan Negeri Kelantan…dan sikit sebelah negeri Terengganu……dan sebanyak di Kuala Lumpur.

    Ambo bagi cadangan elok mu ngoyak jual ubat hok nok baiki balik geng-geng yang ado kat BLOG YANG SATU LAGI TU. Tolong ubatkan dema-dema yang sedang sakit tuuu……isu royaljelly…uhhhhhh…sakitttttttt….sapa yang nak kena letak jawatan pulok tu……pasal rayalty jadi wang ehsan…kena letak jawatan tu……kena wang ehsan…kenapa tak royalty….hhuhhh panassssss…..Makey KARI SATU PERIUK PUNG….belum tentu panas dari isu wang ehsan.

    Dengar kata dah ramai kecewa dan sakit, terutamati “penyakit barah hati”. Tiba-tiba mari satu ribut habis semua jadi gilo babi. Guano boleh jadi macam tu?.
    Dulu habis siang malam sampai satu purnama Ceo tu kena hentam, mace-mace cerita mengarut jadi karut sampai tak tahu yang mana benar. Kecek fakta lah, menyakinkan lah. Dengan bini dio pung kena jugok.

    Sekarang satu Stadium mari penuh tak tahu cerita pulok pasal isu neiy. Cerita lah di sebalik kebenarannya, Pasal Royalty!….Kato kecek bela rakyat Kelantan ni jadi Hero Bazaar dan Ekonomi Kelantan. BENTANG LAH fakta isu Royalty tu….kalau tak umno…takan jadi geng Tok Pa, Geng Awang Soh dan Anuar Jeba…..umgok awang-awangan.

    Kisoh AfundiArifFahmi dah “berhenti” tak tahu cerita lagi pulok. Mano fakta lagi?. Takan main fitnah internet je!…..Sprm tah kemana, mahkamah tah kemana., fakta tah kemana…..ada yang join komen lagi, mati-mati kena tipu. Paste of kopi lagi…waduhh…waduhhh.

    Yang sorang Tok Dalang tu satu malam berapa kali doh Bancuh Kopi, berapa kali keluar masuk bilik air, lepas tu minum kencing, lepas bancuh kopi kencing lagi. Kalu ada pampers dewasa jual kat kedai Pok Wey tu, mahu tiap-tiap malam order.
    Nok jugok menegak benang yang basah. Jadi hero kejap satu kelantan doh kecoh. Dulu keris yang dah hilang sampai ulu pun dah nak reput, la ni sampai tak tahu yang mana Keris dan yang mana Kapok, semua melayang. Kalau Keris melayang kat ambo….tak tahu lah ambo nok tuduh sapo. Mintak mintak jageylah. Kito masih pengang etika hidup lagi.
    Wujud Wang Ehsan…dengey kapok-kapok, kalau boleh tak boleh jual kat Wakaf Cek Yeh doh….macam gitu sekali kira “Suwey”.
    Suruh buat tajuk baru pasal Wang Ehsan “Surat Terbuka Tok Pa Rayuan Wang Ehsan(royalty budu). Tangan pulok tok sampai nok menaip doh jadinya, jadi histeria pasal wang ehsan ni pulok…pasal 20 juta je. Pasal 2 Bilion “TWO BILION”….hhuhhh Hero Lagu Mano Boleh Kelik ini Isu?.Takdok ko orang BELO….nok suruh “orang tua tu jugok”…..Sapa pulok mu nok suruh letak jawatan????.

    ISU ROYALTY….MANA?….ISU ROYALTY MANA??????..

    Reply

  5. Posted by ibni-baittutah on 2 February 2010 at 11:32 am

    #

    akak

    Dah selesai dah….KALI NI JAWAPAN YANG MENGATAKAN PAS YANG MERANCANG “SAYA TAK BOLEH TERIMA”…ni jawabpan AKAK sendiri ke atau di generate oleh pihak lain?…..
    Kita kena ingat survival ummah dan survival politik. Jika kita belum pernah alami kita tidak boleh mengulas begitu. Minta maaaf komen saya kali ni amat tegas. Bagaimana kita lalui dan pendapat saya dari mula hingga akhir. Kan saya huraikan panjang lebar…kalau macam tu….hasilnya…HAMPALAH SAYA….SAYA AMAT KECEWA SECARA PERIBADI…..

    #
    ibni-baittutah, on February 2nd, 2010 at 10:48 am Said:

    Yang Mulia Kak Serisuri.

    “Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh Pas sendiri.”(komen serisuri)

    Kali ni saya betul-betul amat kecewa pendirian dan tanggapan seperti ini. Apa guna guna konsep usrah dan tarbiah yang pelajari…masih belum cukup lagi. Setahu saya pengalaman dan suasana yang kita pelajari dan perolehi, selagi tidak di uji kita takan mendapat pengetahuan dan pengajarannya.

    Politik adalah pengalaman….politik adalah perjuangan…politik adalah survival….survival adalah ummah.

    Kenapa saya berani bercakap begini, kalau saya dahulu tidak mengalami ujian ini semua, sudah tentu sekarang ini saya tidak akan dapat memahaminya dan mematangkannya.

    Kerana kepandaian dan pengalaman adalah ujian yang pahit. Baik dari Allah Huakbar…baik dari manusia….segalanya ujian.Keberhasilan adalah mungkin dari Kebarangkalian.

    Ikhlas….IBNI-BAITTUTAH2010

    Reply

  6. Posted by ibni-baittutah on 3 February 2010 at 2:07 pm

    akak:

    “Tidak boleh terima tidaklah mengapa…
    sekadar saya mahu membetulkan ayat saya, sepatutnya saya tulis begini;
    Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh individu dalam Pas sendiri.”(Kenyataan balas di atas kesilapan penulisan oleh serisuri)

    *Macam tulah baru jelas…..ini dapat menyenangkan hati semua orang. Memanglah itu satu kesilapan yang akak tulis.Itu baru betul. Nasihat saya(jangan marah saya hanya memberi pendapat) Lain kali kita perlu berhati-hati, jangan buat silap lagi.

    Ini juga satu pelajaran dan pengajaran buat kita. Ini lah di maksudkan pengalaman dan kematangan kita seterusnya.Ini lah di maksudkan kesilapan teknikal atau kesilapan kecil penulisan. Tetapi jangan di anggapm remeh, kerana dengan kesilapan kecil ini boleh memudaratkan semua. Kerana di dalam penulisan web tidak sama seperti kita berkata-kata di antara satu sama lain(berdepan secara individu). Itu boleh dianggap kesilapan sepontan.
    Manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Cuma perlu kita berhati-hati kerana kita sentiasa diperhatikan oleh musuh yang sentiasa lapar dan dahagakan permusuhan dan ancaman.

    Saya secara ikhlas meminta maaf dengan komen saya yang keras selanjutnya, selepas keterangan itu. Dengan penjelasan ini dapat kita kembali berbicara dan matlamat kita adalah menyangah tomahan dan fitnah yang dimainkan oleh pihak musuh.

    *pemuda miskin aku kalah balik…sekarang Akak Serisuri jadi juara seterusnya….Bukan juara rakyat tau.

    >>>>>>eessshhh…buat saspen betul,….<<<<<<

    Reply

  7. Posted by ibni-baittutah on 7 February 2010 at 3:13 pm

    Kepada Pecinta Wang Ehsan bukan Becinta Royalty.

    Wang Ehsan DiUtamakan…..Royalty Di Jahanamkan.

    Lepas dapat Wang Ehsan…
    1. Nanti buat:…. Stadium baru kat Kelantan yeee…
    2. Buat…Tempat bus stand baru…tapi jangan tunggu bus kat bawah dia silap-silap bocor kepala hotak ko.
    3. Buat bumbung tempat letak kereta pejabat negeri ye…nanti jangan lupa beli insurance banyak-banyak, mahal-mahal kereta ko atau motor ko tu…nanti dapat claim balik duit insurance.
    4. Buat bazaar ada kolam mandi di atas dia…kat bawah pun dapat rasa air jugak, kalau ko tak dapat mandi kat kolam tu…dengan bawah pun boleh rasa air kolam dari kat atas tu.
    5. Buat Replika tau banyak-banyak…boleh main sorok-sorok…budak-budak suka pegi kat situ nanti…jangan lupa pakai helmet kat kepala, baik-baik terhantuk kepala nanti. Jangan selalu sangat masuk kat dalam replika tu, kacau je mat lempek lak dengan labu-labunya.
    6. Buat jembatan…tapi jangan lupa bawa pelampung kecemasan nanti…demi langkah-langkah keselamatan.Bawah tu jembatan tu dalam, nampak air dia.

    Jangan lupa join dengan depa ya….
    Dekat Terengganu semua dah ada tu benda-benda tu. Hasil wang Ehsan…bukan Royalty tau.
    Kelantan je belum ada lagi macam Terengganu dapat.
    Cakap dekat dia orang ye.
    Jangan mintak royalty…minta wang ehsan, nanti dapat buat projek tu. Alah kalau runtuh pun dapat wang ehsan juga lagi sampai 2 billion pun takpe nak jadi gantirugi balik.
    Wang ehsan 20 juta je….nanti boleh repair balik kalau runtuh…tak kira samapi 2 billion pung takpe.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: