Tok Guru Nik Aziz takut kesilapan yang merosakkan orang ramai

Sepertimana dinyatakan dalam entry yang lepas, gaya bahasa,  penyampaian dan penampilan buku berjodol  “Islam Boleh” adalah lebih kurang sama dengan buku bertajuk “Kelantan Universiti Politik Terbuka”. Bezanya hanya; buku “Islam Boleh” adalah rumpunan teks ucapan Tok Guru yang lebih berkisarkan tajuk-tajuk ibadah sepanjang bulan Ramadhan dan juga sambutan hari raya yang diredhai syarak. Satu diambil di penghujung Syaaban, tiga di pertengahan Ramadhan dan empat di awal Syawal. Dalam pada itu, dikait serta diselitkan juga beberapa perkembangan politik semasa tanahair yang sebagai irama selinangan bagi paca pembaca terutama sekali penyokong tegar PAS.  “Islam Boleh” diterbitkan pada bulan April 1995. Sedangkan buku “Kelantan Universiti Politik Terbuka”  yang juga diterbitkan pada tahun 1995 adalah petikan ucapan Tok Guru dalam kuliyyah agama beliau pada selain bulan Ramadhan.  

Tidak ada apa yang begitu amat menarik bagi saya tentang isikandung buku ini melainkan pada halaman 13-14 di bawah tajuk  “Cemas Bila Hati Rosak” dan juga pada halaman 17-18 di bawah tajuk “gerun digelar Tok Guru”. 

Dalam tajuk “Cemas Bila Hati Rosak”, Tok Guru mengatakan;

“ Saya sebagai memegang ketua kerajaan empat tahun  lebih dah, saya tulis dalam buku Liqa ul-Fikri yang akan di bawa ke KL esok lusa, bahawa saya tidak merasa cemas dengan masalah kewangan negeri, walaupun sumber kewangan yang terhad, walaupun gangguan-gangguan berlaku daripada  Kerajaan Pusat tetapi Allah SWT tidak beri kepada saya cemas. Bodoh ke saya ini, keras kepala ke saya ini, wallahua`alam. Apa yang terasa saya bimbang , saya cemas ialah takut rosak hati saya sendiri. Kalau hati saya seorang rosak tidak payah saya suruh orang lain supaya rosak , dia rosak selalu. Tidak payah saya berpakat dengan orang supaya kita pakat rosaklah, tidak payah.

Bila hati saya seorang rosak secara automatik orang lain turut rosak sama. Hak saya dok jaga hati ini pun supaya tidak rosak, inipun ada juga dengar-dengar khabar  senyap-senyap orang lain buat-buat rosak, betul ke tidak, wallahu a’lamlah. Itu benda yang saya sungguh-sungguh takut, kalau rosak hati aku seorang, Ya Allah, jahamanlah Kelantan”.

 

Manakala dalam tajuk  “Gerun digelar Tok Guru”, Tok Guru MB Kelate mengulas sebagaimana berikut;

“Kita duduk di atas muka dunia ini orang panggil tok guru, saya ini orang panggil tok guru, yang amat berhormat pun  orang pangggil, tok guru pun orang panggil. Hati saya kalau orang panggil menteri besar  tidak ada rasa apa, tapi kalau sebut Tok guru itu berasa  sesuatu gerun, berasa sungguh ke aku ini tok guru. Jangan-jangan orang sebut aku tok guru, sampai di akhirat kelak berdepan dengan Nabi Muhammad SAW jerkah, gapo dia. Benda lagu itu saya selalu duk fikir, kalau sebut tok guru gedebar sokmo dalam hati, senggoti ke aku ini tok guru. Kalau disebut yang amat berhormat tidak ada apa, perkara biasa. Benda hok mula dengan angkat sumpah sampai bubar parlimen, habislah cerita yang berhormat, tidak ada pelik apa. Moga pangkat derajat ini orang beri tetapi tok guru tak tahu siapa dia sebut. Tahu-tahu demo panggil tok guru.

Bila kita ini digelar oleh orang, orang panggil kita ini tok guru, ustaz dan sebagainya ertinya orang meletakkan harapan yang begitu sekali tinggi kepada kita, untuk kita memimpin dia berdasarkan kepada kita ini tok guru dan dianya tidak. Bila dia tidak tok guru dan kita ini tok guru, kerja tok guru ialah membetul perangai, tingkah laku, kerenah, peel manusia. Itu kerja tok guru. Kita tidak disuruh , kita tidak ditugas ajar orang mengenai dengan masak ke, mengenai dengan jahitan ke, mengenai buat kuih ke, mengenai baiki kereta ke, itu tidak profesion kita, itu tidak kerja kita. Kerja tok guru ialah;

انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق

Maksudnya:  Aku hanya diutuskan menyempurnakan keluhuran akhlak

Bila Nabi Muhammad SAW meninggal dunia maka tugas baginda disambung oleh orang-orang tertentu yang dalam bahasa Arabnya dipanggil ulama, dalam bahasa Melayu dipanggil tok guru.  Dalam banyak-banyak perkara yang perlu kita buat sesuatu ialah masalah terawih. Terawih cepat perlu kita betul”.

Petikan ucapan dalam tajuk “Cemas Bila Hati Rosak” menunjukkan bahawa Tok MB Kelate ini merupakan seorang individu yang amat cermat lagi waspada dalam masalah tanggungjawab pentabdiran yang dipikul. Malah ungkapan kata itu juga menggambarkan dirinya amat takutkan melakukan kesilapan.  Begitu juga dengan petikan ucapan dalam tajuk “Gerun digelar Tok Guru”.  Namun perlu diingat, jika tidak ada perasaan rendah diri semasa dipanggil Yang Berhormat juga boleh menyebabkan hati serta perangai manusia jadi rosak.

One response to this post.

  1. Posted by mat karkoon on 16 February 2010 at 5:08 pm

    Tok Guru hangpa dah kena belaian Wahabi kerana tak sambut Maulid Rasul SAW. Sambut maulid Rasul SAW ni kerja politik. Kerja ini untuk rakyat semua d Kelantan sebagai Serambi Makkah,untuk menyatakan kecintaan kpd Rasul SAW dengan tunjuk rasa kepada dunia bahawa kami ada Rasul SAW sebagai ikutan dan junjungan dan kami bersalawat. Untuk menguasai Politik persepsi rakyat wajib di ambil kira2.

    Reply

Leave a Reply

