Khasiat Minyak Zaitun

Mafhum firman Allah:

“Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti sebuah lubang yang di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang yang bercahaya seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkat (pohon zaitun) yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah baratnya, yang minyaknya  hampir-hampir menerangi  walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahayaNya sesiapa yang Dia kehendaki dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu”.

(Surah al-Nur, ayat 35).

Disebut dalam hadis bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Makanlah buah zaitun dan minyaknya dan gosoklah (sapukanlah) dengan minyak zaitun, sesungguhnya ia (zaitun) ialah pohon yang diberkati” (Riwayat al-Tirmizi & Ibn Majah).

Dalam riwayat lain; Daripada Ibnu Umar, Rasulullah SAW bersabda: “Makanlah buah zaitun dan minyaknya dan gosoklah (sapulah) dengan minyak zaitun, sesungguhnya zaitun ialah pohon yang diberkati” (Riwayat al-Baihaqi & Ibn Majah). Rasulullah SAW juga menegaskan: “Sesiapa menggosok (badannya) dengan minyak zaitun, syaitan tidak akan mendekatinya”.

Itulah antara kelebihan zaitun yang dinyatakan dalam al-Quran dan juga al-Hadis.

Dari segi geografi, pohon zaitun lebih subur tumbuh di puncak bukit di mana ia dapat sinar matahari baik di waktu matahari terbit maupun di waktu matahari terbenam bagi menghasilkan buah dan minyak yang baik. Khasiat buah dan minyak zaitun begitu tinggi. Jika diminum minyaknya, ia amat  bermanfaat untuk: Menguatkan hempedu, menurunkan asam lambung (segala jenis minyak jika dikonsumsi mengganggu pencernaan kecuali minyak zaitun) mencegah gangguan pencernaan, mengeluarkan cacing dalam perut, mengubati penyakit buasir, mengubati impotensi, menyelesaikan masalah haid tidak teratur , menghilangkan racun dalam tubuh (sila rujuk kitab al-Tib al-Nabawi, hlm 255), mencegah pertumbuhan sel-sel kanser  dan tumor, menurunkan kadar gula dan kolesterol dan mencegah penyakit diabetes. Jika digosok di kulit, ia bermanfaat untuk: Menghilangkan kedutan dan kerutan di wajah, melindungi kulit daripada bakteria, mencegah keguguran rambut, menghilangkan penyakit kulit, menghaluskan & melembabkan kulit, mencegah penuaan (anti ageing) dan menjaga kebersihan kulit kepala (membunuh kutu di kepala).

Kandungan asam linoleik yang terdapat dalam buah ini amat baik dan bermanfaat bagi ibu-ibu yang sedang menyusui anak-anak mereka. Kekurangan asam linoleik dapat mengurangi pertumbuhan bayi dan secara tidak langsung turut memperbesar potensi timbulnya beberapa penyakit kulit. Sehubungan ini, organisasi-organisasi kesihatan termasuk WHO menganjurkan penduduk yang bermukim dalam masyarakat yang tahap majority adalah pengidap penyakit diabetes dan arterioclerosis (penebalan saluran urat darah) tinggi supaya mengonsumsi minyak zaitun yang mengandung paling kurang 30% asam linoleik.

Sebenarnya manafaat zaitun tidak hanya terbatas pada asam linoleik. Unsur klorin yang dikandungnya juga dapat meningkatkan fungsi liver jadi lebih sempurna sehingga dengan begitu dapat mengimbangi tubuh dalam mengeluarkan bahan buangan. Lantaran ini, zaitun secara langsung memberi sumbangan pada kerangka tubuh manusia disamping membina tubuh yang kuat serta memanjangkan usia.  Unsur-unsur tersebut juga baik untuk serabut arteri otak. Selain itu, minyak zaitun adalah sumber penting bagi gizi manusia. Berbeza dengan mentega padat, minyak zaitun tidak meninggikan tahap kolesterol dalam darah.  Sebaliknya minyak ini tetap mengendalikannya. Oleh itu, para pakar kesihatan amat menganjurkan penggunaan zaitun dalam hal masak-memasak.
Sejak ribuan tahun silam masyarakat di sekitar Laut Tengah dan Timur Tengah merasai manafaatnya. Dalam bentuk buah, zaitun muda yang berwarna hijau kekuningan kerap disantap begitu saja atau sebagai penambah rasa. Sementara zaitun yang matang dengan warna hitam kerap diacar maupun diperas untuk diambil minyaknya. Setiap buah zaitun yang matang mengandung 80% air, 15% minyak, satu% protein, satu% karbohidrat, dan serat satu%. Untuk menghasilkan buah dan berproduksi secara penuh, pohon zaitun harus berumur 15-20 tahun. Hingga kini Negara Itali dan Sepanyol berada di barisan terdepan selaku negara penghasil minyak zaitun, disusul oleh Yunani, Tunisia, Marocco, dan Amerika Syarikat (AS). Kawasan mediterania selama ini memang dikenali sebagai gudang buah dan minyak zaitun. Bagi penduduk Timur Tengah, zaitun merupakan sumber minyak nabati (minyak tumbuhan) . Minyak inilah yang menciptakan rasa khas pada hidangan mereka. Jika diolah buahnya menjadi minyak,  kandungan asam lemak yang dimiliknya antara lain ialah; asam oleat atau omega 9 (79%), asam palmitrat atau asam lemak jenuh (11%), asam linoleat atau omega 6 (7%), asam stearat (2%), dan lain-lain sebesar 1%.

Kini di pasaran terdapat beberapa jenis minyak zaitun yang tergantung pada proses ekstrasinya seperti minyak zaitun perawan, murni dan sulingan. Yang pertama (minyak zaitun perawan) merupakan minyak zaitun bermutu tinggi karena merupakan hasil ekstrasi pertama. Ia mudah dikenali melalui warnanya yang kehijauan. Sedangkan minyak zaitun sulingan biasanya berwarna keputihan hasil daripada pemanasan. Zaitun merupakan sejenis minyak yang tidak sesuai dengan tahap pemanasan yang tinggi. Pemanasan yang tinggi hanya akan merosakkan ikatan rangkap asam lemak zaitun dan sekali gus akan mengubah kualiti minyak zaitun. 

Lihat juga:

http://id.wikipedia.org/wiki/Zaitun

http://khasiatzaitun.blogspot.com/

http://www.bertolli.com/products_oliveoil.aspx

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: