Archive for February, 2010

Wardina: Selebriti Malaysia Tak Layak Bergelar Ikon

Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ

BESAR tanggungjawab untuk bergelar ikon kerana masyarakat memandang ikon itu merupakan satu ikutan, inspirasi dan semangat yang positif.

Seperti yang ditegaskan oleh selebriti Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot, selebriti Malaysia tidak layak bergelar ikon.

Ini kerana kebanyakan selebriti Malaysia hanya gah pada cerita-cerita sensasi, memalukan dan mengaibkan berbanding cerita positif yang boleh menjadi ikutan masyarakat, luah Wardina dengan nada sedih.

“Kadangkala saya nak menangis apabila mendengar komen mereka. Mungkin juga media patut disalahkan kerana merosakkan pemikiran anak-anak Melayu dengan memberikan gambaran mengenai dunia artis yang mewah dan menyeronokkan,” katanya ketika dihubungi mStar Online.

Wardina akan memberikan seminar mengenai ‘Selebriti Sebagai Ikon Masyarakat’ yang akan diadakan di KB Mall, Kelantan pada 14 Februari ini bersama selebriti TV9 Farah Adeeba dan novelis Ayat-Ayat Cinta Habiburrahman El- Shirazy.

Dalam ‘menghentam’ selebriti Malaysia, Wardina tidak menafikan ada di kalangan mereka yang bijak.

“Saya percaya artis pun ada yang bijak serta mempunyai skil body language yang baik.

“Sebilangan tu pandai tapi kalau tiada ilmu pun tak berguna juga… sebab itu jawab soalan seperti orang bodoh.

“Jadi, saya nasihat kepada mereka agar menjadi penyanyi yang berilmu dan berguna kepada masyarakat.

“Bukan setakat tampil cantik dan menunjukkan kemewahan mereka seperti selebriti Hollywood,” jelas pengacara Malaysia Hari Ini itu.

Wardina berkata, tidak salah sekiranya selebriti tempatan mahu menjadikan kreativiti yang ditonjolkan oleh Hollywood.

“Bukannya kita ikut dan menerima bulat-bulat gaya hidup Hollywood. Saya juga tidak nampak ulama atau ustaz yang menegur artis-artis ini.

“Saya tahu yang manusia ini tidak sempurna tetapi sekurang-kurangnya saya tahu baiki diri-sendiri,” ujarnya lagi.

Lantaran daripada itu, ibu kepada tiga orang anak ini meluahkan rasa kecewanya apabila cerita sensasi lebih dipentingkan sehingga menyebabkan dia tidak berpeluang untuk memberikan sesuatu yang berguna dan baik kepada masyarakat.

“Saya kasihan kepada industri apabila cerita sensasi lebih diangkat. Biarlah orang kata kenyataan saya ini pedas dan mencetuskan kontroversi.

“Saya nak semua orang berfikir untuk perbaiki diri dan banyak membaca. Cantik itu akan hilang tetapi ilmu akan kekal. Popular itu ‘ok’ tapi akan hilang juga.

“Saya tak nak orang hormat saya sebab popular dan seksi tetapi siapa diri saya. Saya sentiasa mahu belajar kerana inginkan hidup yang lebih bermakna.

“Matlamat saya menjadi pengacara hanya untuk memberikan inspirasi kepada orang lain, bukannya memberikan hiburan yang melalaikan,” beritahunya yang akan tampil dengan dua buah buku tidak lama lagi.

Buku tersebut adalah buku cerita kanak-kanak dalam bahasa Melayu dan buku panduan ibu bapa untuk mengatasi masalah membesarkan anak-anak yang memfokuskan kepada pemakanan.

Selain sibuk membesarkan anak-anak, Wardina juga membahagikan masanya bagi mengikuti ijazah dalam bidang psikologi.

Dipetik dari: http://www.mstar.com.my/

Kemungkinan Kerjasama antara PAS dan UMNO

Ketika kebanyakkan rakyat Malaysia sedang leka dan peka dengan kekalutan politik semasa berkaitan masalah kerjasama antara PAS dan UMNO, saya teringatkan sebuah buku berjodol “Kelantan Universiti Politik Terbuka” terbitan Maahad Dakwah wa Imamah sekitar tahun 1995 yang saya anggapnya sebagai goreng pisang yang lazat dimakan ketika panas-panas. Gaya penampilan serta penyampaian buku ini adalah lebih kurang sama dengan buku bertajuk “Islam Boleh”. Isikandungannya merupakan koleksi teks ucapan Tok Guru MB Kelate yang dikumpul dalam loghat Kelate, dibahagikan kepada 11 himpunan kuliah lalu dibukukan. Isikandungan ada yang masih relevan dengan komteporari dan banyak juga yang tidak sesuai digunakan mengikut peredaran zaman dan perubahan gelombang politik. Sebagai contohnya sepertimana yang dinyatakan pada kuliah 4, halaman 78 dalam tajuk “Tokoh ABIM masuk gelanggang”.  Pada masa itu (tahun 1995) ABIM masih bersama Anwar Ibrahim yang bersama Barisan Nasional. Pasti sekali pada masa itu teruk sekali ABIM dihentam oleh Tok Guru melalui kuliahnya. Selepas dikhianati  Barisan Nasional, barulah Anwar Ibrahim kembali bersama PAS.  Namun berkaitan kerjasama antara PAS dan UMNO sepertimana yang dinyatakan pada hlm 186-187, jelas sekali pendapat Tok Guru Menteri Besar ini masih relevan sejak dulu, kini dan selamanya. Antara lain Tok Guru mengatakan dalam kuliah 9 di bawah tajuk “ Cara Selesai UMNO dan PAS” , hlm 186-187;

Jadi saya kata ke dia begitu. Tidak timbul masalah kerjasama yang berhormat, tidak timbul. Masalahnya apabila demo ambil al-Quran hadis sebagai dasar, kawe sedia idgham. Macam baa mati jumpa dengan mim. Tidak bunyi baa tapi jadi idgham dalam mim. Itu dia duduk. Tapi selagi demo tidak terima al-Quran Hadis kawe hendak senyap tidak boleh, tidak baik. Kawe kena beritahu ke demo begini, beritahu dengan mulut, dengan tangan, beritahu dengan hati.

Dengan mulut cara ceramah, dengan tangan kawe pangkah bulan, dengan hati kawe kesihan ke demo. Itu duduknya kerana kerja ini kerja agama. Agama beritahu.

الدين النصيحة

Maksudnya: Agama adalah nasihat.

من رأى منكم منكرا فليغيره بيده

Maksudnya: Mana-mana orang tengok benda mungkar kena ubah

Dan dalam banyak-banyak benda mungkar ini, yang besarnya ialah tolak al-Quran Hadis. Tolak Islam sebagai ad-Din, sebagai cara hidup. Ini orang tahu belaka sebab itulah seluruh dunia sekarang orang menyokong Islam. Negeri yang pernah dijajah oleh Rusia, Chenchya, 70 tahun Rusia perintah dia, sekarang hidup balik melawan Rusia dengan nama Islam. Bosnia 70 tahun Rusia perintah dia, tok guru kena bunuh, al-Quran kena bakar tetapi Islam hidup balik semula. Tidak ada benda yang berfaedah selain daripada Islam. Kita baca dalam sembahyang.

مالك يوم الدين

Maksudnya: Yang Menguasai pemerintahan hari pembalasan (hari akhirat).

Tuhan yang berkuasa penuh hari agama. Apa erti hari agama? Hari yang tidak berguna barang lain selain daripada agama. Ekonomi cara agama, sembahyang cara agama, perang cara agama, berdamai cara agama, nikah cara agama, bercerai cara agama, manis muka cara agama, masam muka cara agama, makan minum cara agama, kencing berak cara agama, baru jadi kerja di akhirat kelak.

Jadinya dengan sebab  akhirat ini perkara berkaitan dengan keyakinan, kerana tukang dunia ini beritahu sendiri, maka tidak kena di mana pihak kawe bila kawe beritahu kepada demo tolonglah terima pemerintahan secara Islam. Kalau UMNO ambil alih pemerintahan Negara dengan cara al-Quran dan Hadis, malam ini selalu selesai masalah. Tetapi selagi hidup dua begini, selagi demo tolak al-Quran dan Hadis selama itulah tidak selesai masalah”.

Itulah antara ungkapan kata Tok Guru berkaitan kerjasama antara PAS dan UMNO.

The Spiritual Life

Al-allamah Sayyed Muhammad Husayn al-Tabataba `i merupakan salah seorang intelektual Islam yang amat saya kagumi.  Malah satu set Tafsir al-Mizan al-Tabataba’i  yang dihadiahkan oleh abah saya semasa beliau berkunjung ke Tehran pada sekitar tahun 2000 turut menjadi bahan rujukan saya dalam usaha mendalami serta memahami fikrah tokoh mujtahid ini. Selain itu, dalam buku kecil beliau “The Spiritual Life” yang diterjemah dari bahasa Farsi yang begitu amat unik lagi berpuitis ke dalam bahasa Inggeris oleh William C.Chittick yang menggambarkan  budaya kehidupan beribadat di kalangan para pengikut Al-Bait juga begitu amat menarik sekali. “The Spiritual Life” memaparkan beberapa doa yang diamalkan oleh masyarakat Syiah, iaitu;

i)             Al-Husayn, Imam ketiga (doa pada hari Arafah).

ii)            Ali Zayn al-Abidin , Imam keempat  (Pujian terhadap Allah dan doa di waktu pagi dan petang ).

iii)           Doa bagi bulan Rajab.

Antara sebahagian daripada petikan doa dalam bulan Rajab yang diterjemahkan oleh William C.Chittick ialah;

God, I ask Thee by the meaning of all that by which Thou art called upon by those who govern with Thy authority;

Those who are  entrusted with Thy mystery,

Welcome Thy command,

Extol Thy power,

And pro claim Thy majesty.

I ask Thee by Thy will which speaks within them, for Thou hast appointed them mines for Thy words, and pillars of the profession of Thy Unity, Thy signs and Thy stations, which are never interrupted in any place. Though them knows he knows Thee. There is no difference between Thee and them, save that they are Thy servants and Thy creation, their doing and undoing is ini Thy hand, their origin is from Thee and their return is to Thee. They are aides, witnesses, testers, defenders, protectors and searchers.

With them Thou filled Thy heaven and Thy earth  until it became manifest that there is no god but Thou.

So I ask Thee by (all of) that,

And the positions of Thy mercy`s might

And by Thy Stations and Marks

that Thou bless Muhammad and His household

and increase me in faith and steadfastness.  (hlm 60)

 

Buku ini juga  memaparkan susur galur 12 Imam;

i)                    Imam pertama Ali ibn Abi Talib. Beliau mengahwini puteri Rasulullah, Fatimah dan dikurniakan seramai tiga orang putera iaitu Hasan, Husayn dan Muhsin (meninggal dunia semasa kecil) dan dua orang puteri iaitu Zainab dan Umm Kalthum. ( Ali bin Abi Talib dikebumikan di Najaf, di Iraq).

ii)                   Imam kedua , al-Hasan, anak lelaki sulung Ali bin Abi Talib. (dikebumikan di tanah perkuburan Baqi’ di Madinah).

iii)                 Imam ketiga al-Husayn, adik kepada al-Hasan. (gugur syahid pada hari asyura’ dan dikebumikan di Karbala’).

iv)                 Imam keempat ialah Ali yang juga dikenali sebagai Zayn al-Abidin atau al-Sajjad. Beliau adalah anak kepada Imam al-Husayn yang syahid di Karbala’ (dikebumikan di tanah perkuburan Baqi’ di Madinah).

v)                  Imam kelima ialah Muhammad yang  juga dikenali sebagai al-Baqir, iaitu anak lelaki Imam keempat. (dikebumikan di tanah perkuburan Baqi’ di Madinah).

vi)                 Imam keenam ialah Jaafar al-Sadiq. Beliau adalah anak Imam kelima yang juga merupakan tokoh ilmuwan Islam yang disegani ramai. Imam Abu Hanifah (Imam mazhab Hanafi / sunni) adalah salah seorang anak muridnya.  (dikebumikan di tanah perkuburan Baqi’ di Madinah).

vii)               Imam ketujuh ialah Musa al-Kazim yang hidup pada zaman khalifah Abbasiyyah al-Mansur dan juga Harun al-Rasyid. Beliau meninggal dunia dalam penjara di Baghdad dan di kebumikan di kazimayn di Iraq.

viii)              Imam kelapan ialah Ali al-Ridha, iaitu anak imam ke tujuh dan hidup pada zaman khalifah Abbasiyah, iaitu  al-Ma’mum. Al-Ridha telah mati diracun dan dikebumikan di Mashhad di Iran.

ix)                 Imam kesembilan ialah Muhammad al-Taqi, iaitu anak lelaki Imam kelapan. Beliau hidup pada zaman khalifah al-Ma`mun dan wafat pada zaman khalifah al-Mu`tasim dan dikebumikan di Kazimayn di Iraq.

x)                  Imam kesepuluh ialah Ali al-Naqi. Hidup pada zaman khalifah al-Mutawwakil dan dikebumikan di Samarra.

xi)                 Imam kesebelas, ialah al-Hasan al-Ashkari. Beliau ialah anak Imam kesepuluh. Tokoh ini mengahwini anak gadis Emperor Byzantine, Nargis Khatun. (Dikebumikan di Samarra).

xii)               Imam kedua belas ialah Muhammad al-Mahdi , iaitu Imam yang ditunggu-tunggu untuk menghapuskan kejahatan dan kezaliman di muka dunia ini setelah beliau keluar daripada dunia ghaibnya dengan izin Allah.

Sungai suci yang toksik

Sungai Gangga yang dipercayai mampu membasuh dosa penganut agama Hindu kini dicemari dengan sisa industri dan bahan buangan penduduk di tebingnya.

BAGI penganut agama Hindu di India, Sungai Gangga yang dianggap suci sentiasa bebas daripada sebarang kekotoran. Namun hakikatnya ia kini sedang berdepan dengan krisis pencemaran paling menakutkan.

Hakikatnya, Sungai Gangga dicemari sisa toksik, air kumbahan manusia, sampah sarap dan bahan buangan kilang.

Kepercayaan bahawa sungai tersebut mampu membersihkan dosa membuatkan jutaan orang datang berpusu-pusu melalui pekan Haridwar untuk sampai ke tebing sungai itu, seterusnya melangkah ke dalam airnya.

Setiap tahun, jutaan penganut Hindu itu tidak mahu melepaskan peluang menyertai festival mandi Kumbh Mela yang berlangsung selama tiga bulan.

Di sebalik keghairahan yang didorong oleh ritual kepercayaan tersebut, kebimbangan terhadap pencemaran di sungai sepanjang 2,500 kilometer (km) itu semakin teruk.

Malah, bandar Kanpur yang terletak 800 km ke hilir Haridwar kini merupakan salah sebuah tapak yang paling dahsyat terjejas akibat pencemaran yang semakin berleluasa.

Hampir setiap hari, kilang-kilang yang beroperasi di bandar industri itu mengeluarkan berjuta-juta liter sisa kumbahan yang menyebabkan air sungai hilang nilai semula jadinya.

“Situasi itu sekarang amat teruk dan kritikal,” kata D.K. Sundd, Pengarah Eksekutif Yayasan Sankat Mochan, sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang berperanan membersihkan sungai tersebut.

“Masalah paling teruk berlaku di Kanpur. Penduduk di sana menghasilkan hampir setengah daripada jumlah sisa kumbahan dan bahan buangan industri jika dibandingkan dengan aliran air segar di Sungai Gangga,” jelasnya lagi.

Tambahnya, kebanyakan penduduk yang tinggal berhampiran sungai dari pergunungan Himalaya hingga ke Teluk Bengal di Bangladesh, berhadapan dengan masalah kemudahan rawatan sisa kumbahan.

“Keadaan itu menyebabkan fungsi Sungai Gangga disalah guna sebagai tempat membuang sisa bahan mentah sejak bertahun yang lalu,” kata Sundd.

Berhampiran dengan salah satu kuil Hindu di Kanpur, sisa kumbahan air tempatan melimpah keluar dari luar longkang besar, bercampur dengan buih-buih putih dan mengalir ke dalam sungai sekali gus memburukkan lagi keadaan.

Sejak berabad lalu, air Sungai Gangga begitu tinggi disanjung lantaran dipercayai dapat menghapus dosa penganut agama Hindu. Kewujudannya melengkapkan ritual wajib bagi agama itu.

Daripada saat kelahiran seseorang sehingga berlakunya kematian, air sungai itulah yang digunakan. Contohnya setelah seseorang penganut Hindu meninggal dunia, abu mayat mereka yang dibakar akan dibuang ke dalam sungai tersebut.

Penganut yang taat seperti Ram Sharma yang sering berendam di dalam sungai pada awal pagi menjadi bukti bahawa ramai rakyat India berpegang teguh kepada kepercayaan berbanding sains.

“Bagaimana anda boleh mengatakan bahawa air sungai ini kotor?” bentak Sharma dalam nada tegas.

“Bagi kami air sungai ini sangat suci,” tambahnya sambil meraup air berwarna kehitaman itu dengan tangan lantas dihirup dengan pantas.

Tidak jauh dari tebing sungai pula, Mahinder Pal Singh menanggalkan seluarnya dan berlutut di dalam air sambil berdoa.

“Anda tidak akan dapat berjumpa dengan air yang mampu memberi ketenangan di mana-mana pun di atas sana,” ujarnya dengan bangga.

Di Kanpur, salah satu cabaran mengancam sungai itu ialah industri berasaskan kulit. Kilang-kilangnya menggaji sekitar 50,000 pekerja dengan lebih 400 tan bahan kimia digunakan seperti sebatian toksik kromium.

Walaupun pihak pengurusan kilang perlu merawat sisa buangan dan kumbahan air sebelum memindahkannya ke loji rawatan, aktivis alam sekitar tetap menuduh mereka menyalurkan sisa tersebut terus ke dalam Sungai Gangga.

Pengarah Super Tannery Ltd., Imran Siddiqiu berkata tidak adil jika perniagaan berasaskan kulit sahaja dituduh kerana ia merupakan pendapatan utama dan menguntungkan bandar itu.

“Orang hanya tahu menyalahkan kami walaupun ia tidak benar sama sekali. Hanya dua peratus daripada jumlah keseluruhan sisa buangan datang dari industri ini,” ujar Imran.

Kemudahan rawatan bahan cecair buangan di Jajmau dan hab perniagaan kulit di Kanpur mempunyai kapasiti untuk merawat sembilan juta liter air sehari bagi industri sisa kumbahan.

“Tiada siapa yang tahu berapa banyak sisa kumbahan air yang dihasilkan tetapi semua orang menerima bahawa industri kulit menghasilkan lebih daripada sembilan juta liter sehari. Mungkin antara 20 hingga 30 juta liter,” kata Ajay Kanujia, pegawai kimia di loji rawatan Jajmau.

Kerajaan telah membelanjakan lebih daripada AS$160 juta (RM546 juta) untuk membersihkan sungai sejak memulakan Pelan Bertindak Gangga pada 1985, namun tahap bakteria yang terdapat di dalam air masih lagi tinggi.

Pada Februari tahun lalu, pihak kerajaan bertindak menubuhkan National Ganga River Basin Authority untuk mengawal usaha pemuliharaan dan Disember lalu, Bank Dunia mengumumkan pinjaman AS$1 juta bilion (RM3.41 bilion) untuk menyokong usaha membersihkan sungai tersebut. – AFP

Dipetik dari: Kosmo! online

at-Tantawi oh at-Tantawi!

Tergelak besar saya kalau ada orang perkatakan tentang Ketua DPPP loni, Ustaz Nasruddin@ at-Tantawi. http://www.malaysiawaves.com/2010/02/percubaan-nasruddin-tantawi-mempertahan.html . Entah macam mana lah PAS boleh dapat Ketua Pemuda macam nih. Berserban bukan bererti alim. Berjanggut bukan menunjukkan seseorang itu faqeh. Apa boleh buat, dah nasib at-Tantawi macam tuh. Kalau at-Tantawi tidak bersikap dan berketerampilan begitu, susahlah pula dia nak dapat tittle ulama macam Hj.Hadi Awang.  Siap suka lagi dia menggelarkan dirinya sendiri at-Tantawi dan beliau teramat-amat teruja kalau semua para penyokong dan petugas PAS memanggilnya dengan panggilan Ustaz Nasruddin Hasan at-Tantawi.

Ramai juga rakan kenalan saya yang belajar di Mesir dan mereka mengatakan bahawa Tanta merupakan lokasi tidur yang paling nyaman buat pelajar Malaysia kerana cuacanya yang nyaman. Ramailah yang malas masuk kuliyyah. Lagipun daftar kehadiran pelajar tidak diwajibkan di al-Azhar. Sapa nak masuk kelas ke atau tak nak masuk, pihak university al-Azhar tak akan kenakan tindakan disiplin apa-apa. Malah ramai pelajar Malaysia yang cuma masuk periksa  (exam) saja. Yang tak lulus mengaji di Mesir  tapi beli sijil pun ada. Yang paling hebat sekali ialah; ada dikalangan mereka yang memiliki rubber stamp imigresen palsu untuk cop visa penetapan dalam passport (Saya tetap rahsiakan  nama pemberi maklumat ini). Memang benar al-Azhar telah mengeluarkan ramai para ulama’ tapi sistem pengajian universiti  itu sebenarnya tidak sesuai dengan jiwa pelajar Melayu yang memang tersohor dengan sikap malas untuk menuntut ilmu, bersikap memadai dengan apa yang ada dan hanya pentingkan sijil sahaja. Situasi dan fenomena yang saya nyatakan inilah yang menyebabkan saya tidak pernah respect kepada para lulusan al-Azhar.  Sapa-sapa yang teringin nak tengok “ sisa kencing” si Tantawi nih bolehlah jengok tengok blognya; http://episodeperjuangan.blogspot.com/. Secara ikhlas, saya dah betul-betul meloya dengan tektik penulisan at-Tantawi nih yang cakap tak seperti bikin.

Sila baca blog di bawah ini;

http://aksidakwah.blogspot.com/2010/02/isu-jk-disiplin-rupanya-orang-masih.html

Prince Luncai (Part ii)

During the few moments of sexual gratifications as well as hatred towards the man who had caused her father’s death and not knowing whether she had willingly surrendered her virginity to this ugly man or not, her fingers  groped for the dagger which she always carried with her. With a courage and determination that came from she knew not where, she drew out the small sharp dagger that gleamed with a thousand lights from the candle lighting the bridal bedroom. And without much thought, she plunged it as hard as she could into Luncai’s neck while he slept face down emitting hoarse guttural sounds. She was not conscious anf unconscious of her surroundings  she saw his eyes pop out and heard his voiceless cry. She didn`t know what happened after that. As if in a dream or nightmare, she only knew that she was in the middle of the room and being waited upon by her ladies in waiting. “Princess!” it was the voice of love and friendship or eternal devotion. She also heard the sound of weeping. What was clear to her, sweet smelling tears were falling on her. She wept with them and her weeping added to the noise in the room which was filled with the sound of wailing. After a long while, she became aware of the lost of something precious caused by the person who had slept with her and act which was made legal by a pronounment from the Tuan Kadi. And the person who had forcefully  taken that something pure and precious from her was also no more.

How strange the princess thought, it happened only once and once only. Whether she was was fully conscious of it or not and yet , here she was, pregnant. And now, because she was not cautious enough on her fisrt night with Luncai, the once only resulted in her giving birth to a prince. How ever much she hated Luncai, she could not reject her son. Not possible. In fact, as soon as she heard his cries as she pushed him out in all the pain and agony of a first childbirth, she felt exhilarated. All the feeling s of hatred and revenge that she had nursed for nine months disappeared. When she held her baby for the first time, she immediately kissed him. Oh, how great was her love for Prince Luncai. And now, the prince had  just turned twenty eight and completed his studies at the university with flying colours. Strange, the prince thought . The prince had never wanted to continued his studies overseas. She had suggested it to him before.

“Mother, don`t be mistaken”. The Prince approached her in an affectionate manner and whispered in her ear which was covered over with long hair that was interspersed with white. “Forgive me, mother. Our local universities offer more advanced studies than the one abroad. And they are less expensive. I do not want to wate the government’s money”.  The Princess smiled. She was fully aware with her son’s shrewdness which was similar to his father`s. the shape of his face as well his clear eyes were reminiscent of his father`s whom she hated.  As he was a synthesis of the two of them, his features were a mixture of both; slightly oval shape with narrow brows and a rather small, sweet mouth. The ladies in waiting used to say that he looked like her  when she was a baby and in her teens. His sturdy  and impressive  figure was more like his father’s but his voice and behavior resembled hers. Princess Nila Kendi was happy to heard this. Let the prince inherit his mother’s looks and Luncai’s brain. Deep down, she was proud of and admired Luncai’s shrewdness. Luncai was able to over come any hurdles put in his way by the whims with her father, Emperor Isin. In a way, she thought Luncai acted as he did because of her  father. Was it right to have sentenced him to death merely for saying “My father’s head is no different from your highness `s head”. Many times the Prince had proposed to her that the country draft laws that were fair. And because of this, the Prince did not want to be installed as king until he became  a truthly educated man. The Prince let his mother became the dowager queen of Indra Patisince the time his grandfather and his own. He had whispered to his mother that both the accidents would not have taken place if the Prime Minister or the King’s  Advisors had given some though to cousell  the king. But no, the Prime Minister and the advisors simply acquiesced. The Prime Minister’s silence led his father to seek revenge and kill his grandfather in the most shrewd and sutable manner, outwitting the Prime Minister and the King’s Advisors. The Princess had heard her son say this of Luncai and although she did not like it, it was a son`s hero worship of his father. “My father was brilliant and shrewd, mother. “You alone were able to defeat him. Only you” when the Princess stepped  out from his room, being in the midst of completing his preparations for a Master’s degreein Political Administration, the Queen wept bitterly. She felt deeply sad, for she had not realized that on the one hand was her hatred for Luncai who was ugly and revengeful and on the other was her son’s high regard for him. And also there was sorrow now and then in her life as the powerful queen of Indra Pati, there was also a young man, Prince Si Luncai who was always thinking about what the best for the country. As the Queen of a sovereign state and all the laws were at the tip of her tongue, the Princess began to conscious of her position. At any time the Prince could take over the throne if he wanted to. And the people had already begun to hero worship the prince who held a Master’s degree.

Bila mana UMNO tidak menyerang PAS

Lepas baca blog Tuan Ibrahim nih  http://tuanibrahim.blogspot.com/2010/02/berada-di-kerusi-pengerusi-jawatankuasa.html  rasa tidak puas hati terhadap corak penghakiman itu semakin menebal. Mengapa pula Abdullah Karim yang dimarahi semata-mata kerana beliau tidak puas hati berkaitan aduan yang pernah dibuatnya telah dibakulsampahkan oleh Mustafa Ali.  Memang teruklah sikap Tuan Ibrahim dalam soal nih. Macam mana rakyat yang  nak beri sokong jitu kepada kepimpinan PRO-UG jika sikap mereka semua saling tak tumpah macam sikap ahli-ahli UMNO? Bila mana UMNO tidak menyerang PAS sebenarnya disebabkan memang UMNO redha dengan keputusan penghakiman oleh Tuan Ibrahim itu. Fikir-fikirkanlah….

Petikan artikel Tuan Ibrahim yang dipetikan dari Harakah Daily;
Berada di kerusi Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Parti bukanlah sesuatu tempat yang mudah dan selesa. Ia adalah tempat yang akan menerima pelbagai kecaman dan kritikan, dan di waktu yang sama saya tidak boleh membela diri kerana sebarang jawapan kepada kritikan berhubung keputusan JK Disiplin, akan mendedahkan beberapa maklumat sulit parti, yang tidak perlu diketahui oleh umum.

Sewaktu saya ditawarkan jawatan ini, saya merayu beberapa kali agar melantik orang lain, bukan untuk lari dari amanah, tetapi ianya tidak sesuai dengan jiwa saya. Saya tidak suka menghukum orang, apa lagi untuk menjatuhkan hukuman ke atas sahabat satu jamaah. Bahkan saya sangat bersetuju suatu pindaan Perlembagaan parti perlu dibuat agar Pengerusi JK Disiplin tidak diambil dari kalangan AJK Pusat; kerana ia akan dilihat ‘tidak adil’ terutama bilamana kita terpaksa membicarakan AJK sendiri atau pemegang jawatan parti. Undang-undang bukan sahaja perlu adil, tetapi juga perlu dilihat adil. Mungkin satu masa yang terdekat perkara itu akan dipinda, dan itulah harapan saya. Bukan untuk lari dari amanah, tetapi untuk kebaikan parti yang terus berkembang dan akan pasti berhadapan dengan lebih banyak karenah dalaman.

Bilamana saya dihadapkan dengan kes membabitkan dua tokoh di Selangor , Dato’ Dr Hassan Ali dan YB Khalid Samad, kedua-duanya adalah sahabat baik yang semua orang tahu. Saya mempunyai hubungan yang sangat akrab dengan Khalid Samad, bahkan kalau ke Shah Alam, Markaz PAS Seksyen 18 adalah tempat penginapanan saya. Di situlah saya berehat dan tidur selepas program di Shah Alam, dan Khalid Samad antara orang terawal saya hubungi, memaklumkan bahawa saya masuk kawasan jajahan takluknya, sebagai Ahli Parlimen. Biasa kami akan berjumpa, minum-minum berbual-bual. Bahkan selepas hukuman dijatuhkan kepada beliau saya hubunginya di luar Negara, memaklumkan keputusan, dan memohon keampunan Allah kalau saya tersilap dalam membuat keputusan kepada sahabat sendiri.

Tapi apakan daya, hukuman dan keputusan terpaksa dijatuhkan. Hanya saya rasa kurang terbeban bilamana keputusan dibuat dengan sebulat suara oleh semua Ahli JK Disiplin. Di kalangan kami ada bekas hakim dan peguam veteran PAS, Dato’ Abd Mutalib Embong dan Tuan Guru Hj Osman, seorang ulamak terkenal yang pernah menuntut di Makkah al-Mukarramah dalam bidang syariah.

Saya memaklumkan kepada YB Khalid Samad, agar menggunakan peruntukan perlembagaan untuk membuat rayuan kepada JK Pusat dan Syura, sekiranya beliau rasa hukuman tidak berpatutan. Saya masih ingat kata-kata beliau sebelum beliau ke luar negara, dalam pertemuan sewaktu membincangkan isu kalimah Allah, beliau berkata: “Kalau ana bersalah, hukumlah, jangan anta rasa berat pulak.” Saya menjawab : “ InsyaAllah, semoga Allah memudahkan urusan ini.” Beliau menyatakan dengan keputusan ini beliau sukar untuk merasmikan mesyuarat agung cawangan –cawangan yang telah membuat jemputan tetapi beliau boleh hadir atas sifat sebagai Ahli Parlimen, dan aktiviti beliau boleh berjalan macam biasa.

Saya teringat bila mana Umar al-Khattab melucutkan jawatan Khalid al-Walid ( bukan menggantungnya ) sedangkan Khalid tidak melakukan apa-apa kesalahan. Khalid terus berjuang sehingga penyokong hairan dengan tindakannya. Mereka bertanya: “Kenapa kamu tidak nampak apa-apa perubahan?” Beliau menjawab: “Aku bukan berperang kerana jawatanku, tetapi kerana Allah!” Bahkan beliau terus mengemukakan cadangan kepada penglima baru bilamana melihat tentera Islam hampir kalah. Inilah semangat Khalid al-Walid. Saya yakin kita perlu mencontohinya.

Kami tidak ada agenda untuk menjatuhkan seseorang atau menaikkan seseorang. Hukuman berdasarkan fakta yang ada di hadapan kami adalah hasil soal siasat dan penghujahan yang lama dan panjang, semata-mata untuk memberi keadilan kepada tertuduh. Kami tidak boleh mengikuti kehendak orang ramai yang hanya berdasarkan andaian, bukan fakta siasatan. Saya yakin pengumuman keputusan akan menjadi tajuk utama berita, kerana media perdana telah memainkan isu ini beberapa waktu sebelumnya dengan pelbagai andaian hukuman. Mereka telah berjaya membawa pemikiran massa kepada satu hukuman jangkaan yang mereka ada agenda tersendiri.

Selepas keputusan diumumkan saya menjangka UMNO akan memainkan isu ini bagi melemahkan pengaruh PAS, khususnya di Selangor. Ternyata andaian saya meleset. UMNO tidak menyerang sebaliknya saya diserang oleh ahli PAS dan rakan-rakan sendiri, yang hadir dalam mesyuarat bersama dan sering berjumpa sama. Kenapa mereka tidak datang jumpa dan bincang terus, kenapa perlu menggunakan media untuk menyerang JK Disiplin yang ditubuh oleh parti dan mempunyai hak dan kelayakan dalam perlembagaan parti? Apa untung bagi parti dengan tindakan tersebut?

Saya sebenarnya cuba untuk menjawab tohmahan itu, tetapi sebarang jawapan hanya akan menimbulkan polimik yang lebih besar dan berpanjangan. Tambahan pula ada beberapa fakta yang ditemui tidak sesuai jadi tatapan umum. Cuma saya bertanya sendirian, kenapa UMNO tidak mengambil kesempatan menyerang sedangkan mereka telah membentuk pemikiran massa ke arah itu. Bahkan yang hebat menyerang adalah ahli PAS atau penyokong PAS. Mungkin kerana simpati terhadap Khalid Samad, atau geram dengan Hassan Ali.

Komentar dari Abdullah Karim saya anggap melampau dan saya difahamkan Dewan Pemuda Pusat akan melakukan sesuatu, dan Pejabat Agong juga akan bertindak. Beliau sebenarnya telah menghantar surat memaklumkan akan mengikuti isteri ke luar negara dalam tempoh yang panjang, dan sehubungan itu beliau melepaskan semua jawatan dalaman parti dan jawatan di peringkat Negeri Pahang. Mesyuarat telahpun menerima permohonan beliau.sayangnya saat-saat akhir sebelum beliau keluar Negara, kesempatan diambil untuk menyerang JK Disiplin Parti. Kritik kemudiannya tinggal.

Saya dukacita kerana beliau seorang peguam, yang memahami prosedur hukuman dan siasatan. Kita tidak boleh menghukum berdasarkan andaian dan kehendak massa. Hukuman mestilah berdasarkan fakta yang kita temui dalam siasatan. Seandainya ada fakta yang terselindung atau yang tudak dikemukan sebagai bahan kes, maka kita tidak boleh mengambilnya sebagai alasan penghakiman. Memang saya akui bahawa beliau ada menghantar satu laporan kepada JK Disiplin, tetapi saya telah maklumkan prosidur bahawa dia kena hantar kepada SU Agong untuk dibuat penilitian, kesahihan penama-penama yang disebut, apakah ia benar ahli PAS atau bukan, sejauh mana ada kes yang boleh dirujuk kepada JK Disiplin atau kes hanya melibatkan urusan pentadbiran parti.

JK Disiplin adalah hakim, bukan badan untuk menyiasat. Takkan beliau tak faham, semua parti politik mempunyai mekanisma yang sama. Bahkan dalam prosedur perundangan biasa pun, mana ada seorang yang dituduh terus diheret di hadapan hakim untuk bicara. Pihak polislah perlu menyiasat, mencari bukti dan menentukan apakah ada kes sebagaimana yang dituduh atau tiada kes. Aduan yang dia buat hanya berupa ‘hear say’, dan dia juga faham dan sudah diberi tahu bahawa aduan beliau tidak boleh diambil tindakan, hanya dengar cakap, tiada bukti. Untuk memanggil orang yang berkenaan dalam pertuduhan beliau, penama tersebut bukan ahli PAS. Kita tiada kuasa memanggil bukan ahli dan apa jaminan ianya tidak bertindak merosakkan nama baik parti sekiranya dipanggil. Ini JK Disiplin parti, untuk menjaga ahli agar tidak melakukan tindakan merosakkan nama baik parti, dan bertindak diluar perlembagaan parti.

Apa yang mendukacitakan saya ialah saya telah jelaskan bahawa inilah prosedur laporan disiplin parti, yang telah diamalkan sejak awal penubuhan parti lagi, dan beliau memahaminya dan menerimanya pada waktu itu, tapi kenapa tiba-tiba dia sanggup mengeluarkan kanyataan menyerang prosedur tersebut. Soal dia tidak berpuas hati dengan hukuman ke atas tertuduh, saya pelik bukan dia yang kena tuduh. Bahkan kalau kita baca tulisan YB Khalid sendiri dia rasa puas hati bilamana segala dakwaan beliau terhadap Hassan Ali dibuktikan benar oleh JK Disiplin, sehingga Hassan Ali didapati bersalah dan dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan yang merugikan PR dan parti. Yang kena hukum berpuas hati, yang tak ada kena mengena pulak tak puas hati.

Sebagai pimpinan kita sepatutnya menyalurkan komentar melalui saluran parti dan memelihara adab dalam jamaah. Semua harus fikir apakah tindakan yang kita lakukan itu menguntungkan parti atau sebaliknya, kerana kenyataan kita bukan keputusan perbicaraan, yang terpaksa berdasarkan fakta dan bahan yang ada di hadapan kita.

Kepada Allah saya memohon ampun andainya tindakan yang diambil tidak tepat dengan apa yang sepatutnya; dan semoga Allah tidak membebankan saya dengan bebanan yang lebih berat di akhirat. Ingatlah, kalau anda tidak boleh membantu jamaah, jangan menyusahkan jamaah.

Wassalam.

Sila baca blog dibawah ini;

http://perisik-rakyat.com/2010/02/umno-tidak-serang-pas-kerana-umno-suka.html

http://alhusseyn51.blogspot.com/2010/02/kenapa-tidak-selcatkan-mustaffa-ali.html

Kerana kemaruk gilakan kuasa politik dan wang

Kerana kemaruk gilakan kuasa politik dan wang, manusia sanggup pinggirkan tuntutan syarak dengan menabur fitnah tanpa segan silu. Sudah berapa kali sejak di era Dr.Mahathir jadi Perdana Menteri Malaysia lagi Anwar Ibrahim dihina dan diperhodohkan sebegitu rupa hingga kini.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Masukbilikpakaituala/Article/index_html

http://www.sinarharian.com.my/com/content/story6757318.asp

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0204&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0204&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

Sedarlah wahai manusia! Hidup di muka dunia ini hanya sementara. Mahkamah sejati  di Mahsyar sepertimana yang dijanjikan oleh Allah Taala tetap akan tiba suatu masa nanti.

Prince Luncai (Part i)

Written by: S.Othman Kelantan

Translated by:Shah Rezad Ibrahim

However deep her hatred was for her former, slain husband, Luncai, Princess Nila Kendi loved his son with all her  heart. The pain of knowing that Luncai deceived her father , the Emperor Isin, which led to her  father’s death in a ravine, would not go away. She had to accept marriage to him and took it as the workings fate which could not be avoided. The Prime Minister believed his words, so did the honourable Tuan Kadi, her own mother  and all the people of Indra Pati. Her father’s will had to be fulfilled. However dejected and depressed she felt at his passing only a few days ago, she had to undergo the wedding rites performed by the Tuan Kadi.

The whole country of Indra Pati rejoiced and celebrated for she was marrying a theologian, a pious man and the beneficiary of her father’s will when they were together in the underworld, the smart si Luncai.  The Princess acknowledged this. Luncai was smart. Luncai had once been condemned to death by her father but had escaped. Finally Luncai had come back from dead, bearing greetings  from her  father , grandfather and the loyal family of Indra Pati. The nobles believed Luncai’s words.    Her mother  followed suit.  So did the Prime Minister. And the Tuan Kadi. Hence she was married off to him without any delay.

Strangely, the Princess thought , although she was grieving she did not rejected the marriage. She was terrified and not in the least amorous when she set  eyes  on him. But Luncai was already her lawful husband. And the young man who was ugly and had an unattractive figure was already standing at the door of her bedroom which was beautifully decorated and scented in order to banish all unpleasant odours from the peasant groom. And on the wedding night which was like a dream never to be repeated, the result of human nature or lust that arises when  a man meets a woman, she seemed to be  unaware of what was happening.  Suddenly, when she become conscious, she realized that something fine and delicate, which she had protected all her life was gone. Her anger boiled over, she just had time to glimpse a black, shapeless figure sprawled at her side. In that instant and almost unconsciously, with a certain kind of strength or realization, she felt  ashame and hatred and came to the conclusion that the ugly man beside her who had taken her  virginity was responsible for her father’s death though his deceptions for revenge. For certain, she thought.

Apa guna nak bertindak lebih-lebih???

Lebih baik isikan blog sendiri dengan maklumat-maklumat lain daripada duk isi dengan isu-isu politik secara keterlaluan dan berlebihan.  Apa guna memekik melolong serta mendesak PAS agar cepat mengadakan EGM sedangkan mereka termasuklah AJK PAS Pusat sendiri masih takut-takut untuk bersuara meskipun ada dikalangan mereka tidak lagi wala’ dengan  kepimpinan Hj.Hadi. Apa guna kita sebagai blogger nak lebih-lebih pulak????  Buat baik pun kenalah berpada-pada. Biarlah para pengundi dikalangan orang awam yang menentukan nasib PAS kelak dalam PRU-13. Yang pasti, insyallah PAS di Kelantan tak akan jatuh dalam PRU-13 nanti. Mereka semua sudah sedia maklum bahawa kepimpinan PAS sekarang memang tak ubah macam kepimpinan UMNO. Biarkanlah Si Luncai terjun dengan labu-labunya….biarkan….biarkan…..

Kali nih saya pamerkan gambar sebahagian bekas pelajar  Malaysia di Khartoum dulu. Gambar ini diambil di depan pejabat International University of Africa (IUA). Dalam gambar nih, saya berbaju melayu berwarna kuning duduk bertinggung di depan sekali.  Yang duduk bertinggung sama memakai baju melayu hijau dengan kain serban melilit dileher tuh adik saya, Hydzulkifli Hashim (kini duk buat Ph.D kat U.Malaya). Manakala yang memakai songkok hijau dan  berdiri dibelakang itu adalah kawan kamcing saya, Wan Alias Wan Hasan (sekarang dia dah jadi agen Insuran yang berjaya di K.Lumpur). Mungkin dalam ramai-ramai yang bergambar dengan saya ini adalah saudara mara atau rakan kenalan para pembaca sekalian.  Manakala gambar saya sedang menunggang himar (keldai) nih diambil di Madani, Sudan.