Kitab al-Shaum mazhab Syiah (Puasa) bhg. 4

Tajuk-tajuk menarik dalam kitab al-Shaum mazhab Syiah masih banyak yang belum diterjemah dan disiarkan lagi. Maklumlah sekarang nih kita semua dah berada di akhir Ramadhan. Banyak masa perlu diperuntukan bagi menyediakan persiapan-persiapan hari raya. Begitu  juga masa yang diperlukan untuk beli baju-baju raya anak-anak. Lantaran itu, masa untuk saya mengadap laktop juga amat terhad.   Paling menarik sekali, Kitab al-Shaum ini turut mengutarakan hadis-hadis yang diriwayatkan oleh kedua-dua pihak Sunni dan Syiah berkisarkan tentang perihal puasa dan segala ibadat di bulan Ramadhan serta fadhilatnya.

Perkara-perkara Membatalkan Puasa.

Selanjutnya, perkara-perkara membatalkan puasa[1] jika lakukan dimaafkan bagi beberapa situasi, iaitu;

i)                    Ketika terlupa.

ii)                   Seseorang yang berpuasa tidan mengetahui bahawa salah satu daripada lapan perkara itu membatalkan puasa.

iii)                 Berlaku secara tidak sengaja seperti seseorang yang membuka mulutnya dan air masuk ke dalam perut atau sedang berenang lalu dia ditenggelami air.

Sesiapa yang berpuasa Ramadhan adalah wajib apabila terbatal puasanya dan dibenarkan baginya untuk makan ataupun melakukan perkara-perkara lain yang membatalkan puasa di siang hari bahkan dia perlu menyerupai individu-individu lain yang berpuasa. Setiap puasa yang batal wajib diganti. Kaffarah (denda) tidak diwajibkan keculai apabila perkara membatalkan itu berlaku dengan beberapa syarat, iaitu;

i)                    Berlaku tanpa niat (tidak sengaja).

ii)                   Tidak dipaksa untuk membatalkan puasa.

iii)                 Tidak berkeyakinan ( iktiqad) harus untuk membatalkan puasa.

iv)                 Bukan muntah yang sengaja, maka ia tidak diwajibkan kaffarah.  

Diwajibkan ganti puasa sahaja bagi beberapa situasi berikut;

i)                    Muntah secara sengaja dalam pada siang hari di bulan Ramadhan.

ii)                   Individu yang berjunub pada malam hari di bulan Ramadhan, kemudian tidur dan berniat untuk mandi junub sebelum fajar. Lalu dia bangkit tidur dan kemudian tidur sekali lagi bersekali dengan niat tersebut dan kemudian terbit fajar.

iii)                 Niat membatalkan puasa tanpa melakukan perkara-perkara yang membatalkannya. Mengikut pendapat al-Imam, seseorang yang berniat membatalkan puasa tetapi tidak melakukannya, maka tidak ada apa-apa hukuman ke atasnya.

iv)                 Seseorang yang lupa dirinya dalam situasi berjanabah sehingga melebihi tempoh sehari ataupun lebih daripada sehari.

v)                  Seseorang yang tidak memastikan (tidak selidik) waktu fajar lalu melakukan perkara yang membatalkan puasa, kemudian jelas baginya waktu subuh ketika itu. Adapun bagi individu yang dapat memastikan, maka tiada sebarang hukuman ke atasnya (sama ada qadha ataupun kaffarah).

vi)                 Apabila berpegang dengan pendapat orang yang mengatakan kepadanya  masih belum terbit fajar lalu dia makan dan jelas terbit fajar pada ketika itu.

vii)               Apabila seseorang mengatakan kepadanya “telah terbit fajar, lalu dia tidak yakin dengan kata-kata tersebut atau menggambarkan bahwa individu berkenaan hanya bergurau dan dia melakukan perkara yang membatalkan puasa kemudian kembali yakin dengan kata-kata itu.

viii)              Membuka puasa disebabkan kata-kata seseorang “telah masuk waktu maghrib” kemudian dia dapati masih belum masuk waktunya.

ix)                 Yakin dengan masuknya waktu maghrib lalu dia makan kemudian jelas serta nyata baginya masih belum masuk waktu.

x)                  Seseorang yang berkumur bukan untuk wudhuk hingga menyebabkan air masuk ke dalam perutnya.   


[1] Lapan perkara sepertimana yang dinyatakan dalam entry yang lalu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: