20 Sifat Hati Yang Keji dan Terpuji…..

Ayah Dir .....Dato' Timbalan Mufti Negeri Kelantan

Lama rasanya blog Towardsmardhatillah tidak  dikemaskinikan.  Lantaran itu, terlalu banyak comments yang belum saya siarkan.   Comments yang paling banyak  diajukan hanyalah berkisar mengenai Ajaran Hj. Ahmad Laksamana. Sungguh popular Hj.Ahmad Laksamana nih rupanya ! Hari nih saya terlihat  kembali hasil karya Ustaz Nik Dir, bekas guru besar kami (kini  beliau merupakan Timbalan Mufti Negeri Kelantan) . Buku nipis yang merupakan salah satu daripada koleksi buku yang saya miliki ini bertajuk 20 Sifat Hati  Yang  Keji dan Terpuji. Seingat saya, buku ini dijual dengan harga 5o sen sebuah bertujuan untuk mengumpul dana pembinaan surau  sekolah (Maahad Muhammadi Lelaki). Pada masa itu saya berada dalam tingkatan 4. Semasa saya berada dalam tingkatan 5, Ustaz Nik Dir berperanan sebagai guru matapelajaran Akhlaq. Walaupun pada masa yang sama beliau sibuk dengan tugasan selaku Guru Besar sekolah, namun peranannya sebagai seorang murabbi tidak pernah dipinggirkan ketepi. Menurut Ayah Dir, beri buku (sumber ilmu) adalah lebih afdhal daripada memberi resit terima bagi tujuan meminta derma. Ini kerana kedua-dua belah pihak akan saling dapat manafaat. Pihak yang memberi derma akan dapat pulangan  ilmu pengetahuan dan pihak yang memerlukan derma dapat menyelesaikan masalah pembinaan surau yang tertunggak sekian lama. Jika diberi resit sahaja, hanya satu pihak (pihak yang memerlukan derma) yang mendapat manafaat sedangkan pihak yang mengeluarkan sedekah (derma) hanya mendapat resit sahaja.

Meskipun nipis,  isikandungannya agak padat dan bernilai. Antaranya ialah sepertimana yang saya pamerkan di bawah ini.

Leave a comment