HUKUM BERMAIN MERCUN

Meriam buluh

Akibat main mercun bola

Syariat Islam berperanan menjaga nyawa, harta benda, keturunan dan juga maruah. Oleh itu, segala apa yang memudharatkan diri seseorang dan juga masyarakat awam hukumnya adalah haram. Begitu banyak perkara-perkara yang merbahaya serta memudharatkan dan ditegah perlakuannya oleh Islam dalam kehidupan harian. Antaranya ialah bermain mercun. Begitu ramai dikalangan masyarakat manusia terutama sekali di Asia Tenggara termasuklah di Malaysia yang gemar bermain mercun. Tanpa mereka sedari, sebenarnya permainan bahan api yang mampu meletup, memudharatkan dan mencacatkan segala pancaindera serta anggota badan manusia  itu adalah haram di sisi syara’. Perlu difahami ; Bermain mercun merupakan satu bentuk gangguan (bising melampau) yang menjejaskan keharmonian serta ketenangan kehidupan bermasyarakat.

 

عَنْ أبِِي سَعِيْدٍ سََعدِ بن ماَلِك بن سَنَان الخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه و سلم قال:

لاَ ضَرَرَ وَ لاَ ضِراَرَ …. رواه أبن ماجه و الدارقطني و غيرهما

 

Maksudnya:

Daripada Abi Said Saad bin Malik bin Sanan al-Khudri radhiya Allahu anhu, bahawa Rasulullah (s.a.w) bersabda “ Bukan yang merbahaya dan bukan yang memudharatkan”. Diriwayatkan oleh Ibn Majah, al-Dar Quthni dan selain daripada mereka berdua.

 

Maksud ( لاَ ضَرَرَ  (: Satu penafian bahawa tidak wujud sebarang kemudharatan dalam apa saja yang hukum- hakam  (perundangan syara’) yang disyariatkan oleh Allah.

 

Maksud    (لاَ ضِرَارَ ) : Satu penegahan ke atas kaum muslimin agar tidak melakukan perkara yang memudharatkan.

( There is no harm and danger in Islam)

 

Dalam pada itu, tindakan membeli mercun itu juga merupakan satu tindakan membazir (membakar duit secara sia-sia sahaja tanpa sebarang manafaat yang positif).

Firman Allah:

ولا تبذر تبذيرا ان المبذرين كانوا إخوان الشياطين وكان الشيطان بربه كفورا

Maksudnya:

Janganlah kamu membazir (melampaui batas). Sesungguhnya mereka yang membazir adalah saudara-saudara para syaitan  dan syaitan itu amat kufur (ingkar) terhadap Tuhannya.  (Surah al-Isra’, ayat 26-27).

Leave a comment